کسر:-کسرمتعارفی(درزندگی روزمره,ودرریاضی بکاربرده میشود.)-کسراعشاری(درچهارعمل اصلی بکار گرفته میشود.)
کسر به معنی شکستن و تکه تکه کردن یک مجموعه ( دانش آموزان یک کلاس – و یا —کیلوگرم ….) و یا یک واحد(یک دانه هندوانه – یا یک دانه… ) که باید بین چند شریک یا سهیم تقسیم شود. و لذا کسر شروطی دارد:
۱ -چیزی بشکند و تکه تکه شود.۲- تکه ها وشکسته ها با هم مساوی باشد ,و یا مساوی فرض شود.۳- تعدادی از آن تکه ها مورد نظر باشد. برای سهولت تدریس و یادگیری میتوان از تجربه های مکرر کودک در خا نواده (پذیرایی با میوه – کیک – شربت و …) استفا ده کرد. به مثا ل زیر توجه بفرما یید:
یک خا نواده ۳ یا ۴نفره را در نظر بگیرید, مادر, در نظر دارد با تنها سیب (یک میوه ) از آنها پذیرایی کند. او سیب ها را بعد از شستن (چه با پوست و چه بدون پوست ) هر سیب را به ۴ تکه, یا هرسیب را ۴ قاش میکند,و همه تکه ها را در داخل یک دیس می چیند,و ازکودک می خواهد سهم خود را (۳ یا ۴ و یا — تکه) بردارد . در این مرحله تا کید مادر , یا مربی بر تکه تکه شدن چندین سیب , و هم مساوی بودن تکه ها باهم , و همچنین شمارش تکه های سهم خودش ( مثل شمارش خود سیب ها , که ممکن است خود کودک از سبد میوه و یا از یخچا ل آورده باشد.) خواهد بود , تا بعد از چندین و چند بار تکرار و تجربه, کودک در سر فرصت با موضوع ومفهوم آشنا شود .و مها رت لازم را برای ورود به مراحل بعدی را کسب نما ید.
پرسشهای منظم و پی گیر و هدفمند به مرور( تکرار بازی و تجربه , و اهمیت دادن به آن ) ذهن کودک را چه در بیداری و چه در خواب گه گاه به خود مشغول خواهد کرد : -۱ سیب چند تکه شد؟ – ۲ سیب چندتکه شد؟ – ۳سیب …؟ و…. -امروز تو چند تکه خوردی؟ – دیروز چند تکه … ؟ – کدام بیشتر بود؟ -چند تکه بیشتر بود؟ -من چند تکه خوردم ؟ – بابا چند تکه ..؟ -کی بیشتر یا کمتر خورده؟ چند تکه (چقدر )کمتر خورده؟ و…. و بعدها : -من با توچند تکه خوردیم؟ -هرکس چند تکه بخورد, به اندازه ی یک سیب خورده است؟ – آیا دیروز تو به اندازه ی یک سیب خورده ای؟ – امروز دقت کن , من و تو با هم از یک سیب چند تکه بیشتر می خوریم؟ -چه کسی به اندازه ی یک سیب خورد؟ -چه کسی از یک سیب بیشتر ,و یا کمتر خورده است؟ -چرا؟ – می توانی توضیح بدهی؟ …و…..ادامه دارد.
وسایل آموزشی ساده کسرمتعارفی دست ساز کودک: ۱-نوارکاغذی بطول۲۴ س ,که هم عملابه۲-۳-۴-۶-۸ قسمت تا و تقسیم میشود.و هم همزمان در ذهن قابل محاسبه میباشد.و کودک قادر به تفکر وپاسخگویی میبا شد.۲-دایره بهشعاع ۵س(بعنوان سیب یا کیک یا…) تاکودک بتواند با تجربه های قبلی(چگونگی کیک یا سیب خوردن) خود,هماهنگ عمل نماید. ۳-مربع ومستطیل ودیگر شکلهای هندسی منظم نیز نقش خود را درطول کلاس خواهند داشت.۴-نمایش کسر بصورت نقاشی از سوی نوآموز بعنوان تمرین یا تکلیف ,هم بتوان درک عمیق مفهوم کسر,وهم یتوانایی استفاده از اشکال هندسی جهت نمایش آن مفهوم کمک خواهد نمود.
کسر متعارفی و اعشاری از مباحث مهم آموزش ابتدایی و دوره های بعد می باشد . به منظور آشنایی بیشتر به مفاهیم و روش تدریس آن لطفا به نشانه های زیر مراجعه شود:
۱-روش تدریس کسر متعارفی جزوءتربیت معلم
۲-روش تدریس کسر اعشاری و نسبت وتناسب و درصد جزوءهای تربیت معلم.
۳-روش آموزشی ریا ضیات پایه. جزوه آماده چاپ ,طرح درسهای شماره ۱۰ صفحات ۱۰۱ و ۱۰۲ تا