پراهمیت ترین مفاهیم ریاضی
mobini
آخرین نوشته ها
859


می دانیم جریان زندگی ما هر روز تکرار میشود. یادگیری,رشدوکسب مهارت و تخصص در هر کاری(آشپزی,معماری,ریاضی,علوم و…) نیازمند تکرار و باز نگری است.در اثر همین تکرار منظم ,ذهن به نسبت آمادگی و دقت و نظم درفعالیت های آموزشی که انجام می دهد, در فرصتهای زمانی متناسب قادر به کشف اشکالات و اشتباهات خود می شود,و بتدریج و در فرصت زمانی بعدی به رفع آن اشکالات و اشتباهات اجرایی و برداشتهای ذهنی خود می پردازد. (بازنگری و پردازش اطلاعات )
در مسیر بازیها و فعالییتهای آموزشی و هدفمند,اصولا یک هدف اصلی مورد نظر است , ولی در کنار آن هدفهای حاشیه ای و گاه متضاد و همچنین اتفاقات دیگری پیش می آید ,که بعضا مزاحم هدف اصلی هستند. و نوآموز را از توجه ودقت به هدف و مقصد اصلی دور می کنند.و لذا تکرار یک بازی و فعالیت آموزشی , ضرورتی اجتنا بناپذیر در آموزش مفاهیم ریاضیات پایه , و به ویژه در کلاسهای پایه (آمادگی تا کلاس سوم) است . تا یافتن فرصت زمانی مناسب و پردازش اطلاعات از سوی تک تک نوآموزان حاصل شود. و هدف اصلی آموزش برجسته و دارای اهمیت واقعی برای نوآموزگردد.
با ساده انگا شتن آموزش مفاهیم ریاضیات پایه و همچنین عدم توجه لازم و کافی به هدف اصلی و انتظاراتی که آموزش در روزها ,هفته ها , وماه ها و سا لهای بعد از نوآموز دارد, نه تنها مشکل آموزشی باقی می ماند, بلکه به تدریج آن مفهوم بی ارزش شده و مورد بی مهری نوآموز از آن میشود,و … ما نع بزرگی درمسیر یادگیریهای بعدی (که اصولا در ریا ضی هر سا ل تحصیلی وهر روز , سا عت اول مطرح میشود) وی خواهد شد , و با لاخره موجب دلزدگی و…..در نهایت افت تحصیلی نوآموزان فراهم خواهد شد.
شاید بتوان گفت ۹۹% اهمیت مفاهیم ریاضی آموزش ابتدایی مربوط به ۱-عدد ومفاهیم آن ۲- درک صحیح مبنا دسته کردن و آشنایی کامل با اعدادچندرقمی می باشد. عددهای یک رقمی و درک مفاهیم آن شامل: مفهوم اصلی عدد- مفهوم دنبا له ای عدد-مفهوم ترکیبی یا افرازی عدد ,که کلید ورود نوآموز به درک صحیح وسریع ویا بموقع مفاهیم چها ر عمل اصلی ودرک وفهم کاربرد هریک ازآنها ست.-به کمک شما رش و تجربه وبی نیازی ازشمارش وبالاخره بکار انداختن حافظه و توانایی به خا طر سپردن ءوسهولت استفاده درفعالیتهای روزمره واحساس موفقیت درحل مسایل مربوطه خواهدبود . متاسفانه هم در کتب درسی وهم کتابهای کمک درسی قبل از درک کا مل این مفاهیم به آموزش جمع و تفریق می پردازند,که ذهن کودک بعلت نا توانی و عدم مها رت ,در پیش نیاز های حل این نوع مسایل را آنهم چنانچه بدرستی درک کنند.اجرای اعمال جمع وتفریق و… را باشمارش انگشتان دست(که همان نشانه عدم آمادگی است.) به نمایش میگذارند . که با لاخره در آینده بدون آمادگی کافی وارد یادگیری ضرب و … وموجبات نا امیدی بیشتر نوآموزان و مربیان در جلسات وسالهای بعدی آموزش فراهم خواهد شد. (تصاویر زیر شامل:۱-دکمه ها در دو رنگ. ۲-میله های بازی آقای کوئیزنر می باشد.و از وسایل مفید برای بازی وکشف مفاهیم عدد محسوب میشود.)
همچنین درمبحث عدد نویسی با مبنا , (عددهای چند رقمی و درک مفهوم مبنا یا پایه دسته بندی ) درک این معنی مورد نظر است ,(در هنگام شمارش و یا جمع ,به منظور سهولت ودقت درکار, هر چه را که می شماریم ,هرجا که باشد, هر زمانی که ۱۰تا – بقدر انگشتا ن دو دست شد,حتما از آن یک دسته ده تایی می سازیم.اول از۱۰ تا یکی , یک دسته ده تایی (اجرای بازی و تمرین…تا ملکه شود و گزارش بدهد,که نتیجه — ده تایی و–یکی شد.) بعد از ۱۰ تا دسته ده تایی ,۱ دسته بزرگتر ۱۰ تا ده تایی (یا صدتایی ) می سازیم .و آنقدر بازی و تمرین که نوآموزان تا میانه کلاس دوم ابتدایی بطور کا مل با این مفهوم آشنا بشوند. و….و با لاخره همزما ن با ارزش مکانی ارقام آشنا می شوند. آنگاه کودک قادر خواهد بود, جهت فعالیتهای سریع وصحیح ذهنی , به جای شمارش( از جمع و ضرب استفاده کند) ,وبه جای کم کردن( ازتفریق و یا تقسیم) بر روی عددهای چند رقمی استفاده کند(تصاویر بالا مربوط اعدادچندرقمی میباشد.).
برای آشنایی بیشتر و به منظور جبران عقب ماندگی و…و انتخاب مناسب ترین روش تدریس به جزوه های زیر مراجعه نمایید.
۱-جزوه ریا ضی سا ل ۷۰ آموزش ضمن خدمت تربیت معلم ء از ص۴۵ تا ص۵۴
۲-آمادگی ( میله های کوئیزنرءجهت یا دگیری وکشف عدد ومفاهیم آن )
در مسیر بازیها و فعالییتهای آموزشی و هدفمند,اصولا یک هدف اصلی مورد نظر است , ولی در کنار آن هدفهای حاشیه ای و گاه متضاد و همچنین اتفاقات دیگری پیش می آید ,که بعضا مزاحم هدف اصلی هستند. و نوآموز را از توجه ودقت به هدف و مقصد اصلی دور می کنند.و لذا تکرار یک بازی و فعالیت آموزشی , ضرورتی اجتنا بناپذیر در آموزش مفاهیم ریاضیات پایه , و به ویژه در کلاسهای پایه (آمادگی تا کلاس سوم) است . تا یافتن فرصت زمانی مناسب و پردازش اطلاعات از سوی تک تک نوآموزان حاصل شود. و هدف اصلی آموزش برجسته و دارای اهمیت واقعی برای نوآموزگردد.
با ساده انگا شتن آموزش مفاهیم ریاضیات پایه و همچنین عدم توجه لازم و کافی به هدف اصلی و انتظاراتی که آموزش در روزها ,هفته ها , وماه ها و سا لهای بعد از نوآموز دارد, نه تنها مشکل آموزشی باقی می ماند, بلکه به تدریج آن مفهوم بی ارزش شده و مورد بی مهری نوآموز از آن میشود,و … ما نع بزرگی درمسیر یادگیریهای بعدی (که اصولا در ریا ضی هر سا ل تحصیلی وهر روز , سا عت اول مطرح میشود) وی خواهد شد , و با لاخره موجب دلزدگی و…..در نهایت افت تحصیلی نوآموزان فراهم خواهد شد.
شاید بتوان گفت ۹۹% اهمیت مفاهیم ریاضی آموزش ابتدایی مربوط به ۱-عدد ومفاهیم آن ۲- درک صحیح مبنا دسته کردن و آشنایی کامل با اعدادچندرقمی می باشد. عددهای یک رقمی و درک مفاهیم آن شامل: مفهوم اصلی عدد- مفهوم دنبا له ای عدد-مفهوم ترکیبی یا افرازی عدد ,که کلید ورود نوآموز به درک صحیح وسریع ویا بموقع مفاهیم چها ر عمل اصلی ودرک وفهم کاربرد هریک ازآنها ست.-به کمک شما رش و تجربه وبی نیازی ازشمارش وبالاخره بکار انداختن حافظه و توانایی به خا طر سپردن ءوسهولت استفاده درفعالیتهای روزمره واحساس موفقیت درحل مسایل مربوطه خواهدبود . متاسفانه هم در کتب درسی وهم کتابهای کمک درسی قبل از درک کا مل این مفاهیم به آموزش جمع و تفریق می پردازند,که ذهن کودک بعلت نا توانی و عدم مها رت ,در پیش نیاز های حل این نوع مسایل را آنهم چنانچه بدرستی درک کنند.اجرای اعمال جمع وتفریق و… را باشمارش انگشتان دست(که همان نشانه عدم آمادگی است.) به نمایش میگذارند . که با لاخره در آینده بدون آمادگی کافی وارد یادگیری ضرب و … وموجبات نا امیدی بیشتر نوآموزان و مربیان در جلسات وسالهای بعدی آموزش فراهم خواهد شد. (تصاویر زیر شامل:۱-دکمه ها در دو رنگ. ۲-میله های بازی آقای کوئیزنر می باشد.و از وسایل مفید برای بازی وکشف مفاهیم عدد محسوب میشود.)
همچنین درمبحث عدد نویسی با مبنا , (عددهای چند رقمی و درک مفهوم مبنا یا پایه دسته بندی ) درک این معنی مورد نظر است ,(در هنگام شمارش و یا جمع ,به منظور سهولت ودقت درکار, هر چه را که می شماریم ,هرجا که باشد, هر زمانی که ۱۰تا – بقدر انگشتا ن دو دست شد,حتما از آن یک دسته ده تایی می سازیم.اول از۱۰ تا یکی , یک دسته ده تایی (اجرای بازی و تمرین…تا ملکه شود و گزارش بدهد,که نتیجه — ده تایی و–یکی شد.) بعد از ۱۰ تا دسته ده تایی ,۱ دسته بزرگتر ۱۰ تا ده تایی (یا صدتایی ) می سازیم .و آنقدر بازی و تمرین که نوآموزان تا میانه کلاس دوم ابتدایی بطور کا مل با این مفهوم آشنا بشوند. و….و با لاخره همزما ن با ارزش مکانی ارقام آشنا می شوند. آنگاه کودک قادر خواهد بود, جهت فعالیتهای سریع وصحیح ذهنی , به جای شمارش( از جمع و ضرب استفاده کند) ,وبه جای کم کردن( ازتفریق و یا تقسیم) بر روی عددهای چند رقمی استفاده کند(تصاویر بالا مربوط اعدادچندرقمی میباشد.).
برای آشنایی بیشتر و به منظور جبران عقب ماندگی و…و انتخاب مناسب ترین روش تدریس به جزوه های زیر مراجعه نمایید.
۱-جزوه ریا ضی سا ل ۷۰ آموزش ضمن خدمت تربیت معلم ء از ص۴۵ تا ص۵۴
۲-آمادگی ( میله های کوئیزنرءجهت یا دگیری وکشف عدد ومفاهیم آن )