کلاسداری = مدیریت ذهنها


پای درکلاس بگذار، تا جسم جا ن بگیرد= احسا س زنده بودن، درمن توان بگیرد
من با شم و دو با ره، سرسبزی سرودن= خا موشی عواطف ، درمن زبا ن بگیرد

اگر ذهن را بهکاری مشغول نکنی,ذهن تو را مشغول خود میکند. ذهن پرکارترین دستگا ه بدن (درخواب و بیداری ) با مسئولیتهای متنوع ومهم است. و لذا نیازمند آموختن مهارتهای اسا سی و لازم، جهت برخورد منطقی و متناسب با مشکلا ت پیش روی خود، وحل به موقع آنها میباشد. افراد با تجربه، با هدف و برنامه ازکمکهای نیروی ذهنی برخوردار میشوند. و آنگاه که مشغول کاری هستند، بویژه که در آن کا ر مها رتی هم داشته با شند،ازانرژی ذهنی کمتری استفا ده میکنند. و حتی ضمن انجا م آن کا ر، ذهن نا آگاها نه مشغول کا ردوم هم میشود.(غیر قا بل کنترل بودن ذهن درهنگا م رانندگی). بهرحا ل کنترل فعا لیتهای ذهن کا رمشکلی است.(اگرمیتوانیدفقط ۵ دقیقه به مادر عزیز خودفکر کنید.)


دراندرون من خسته دل، ندانم چیست = که من خموشم و او، درفغا ن و در غوغا ست

مدیریت ذهنهای کودکا ن و نوآموزان، که از کلا س و هدف واهمیت درست گوش دادن برای درست شنیدن، و درست نگا ه کردن بجهت درست دیدن، و با لاخره درست فهمیدن و درست بکار بستن آنها، چیزی نمیدانند، ( که صد درصد با بزرگسا لان متفا وت هستند.)، یک موضوع نا آشنا چگونه میتواند قوای ذهنی آنها را بخود جلب و جذب نما ید؟ واگربخواهیم ذهنهای تعدادی کودک متفا وت (هم بلحاظ وراثت و آمادگیهای جسمانی، و هم بهلحاظ محیط و مها رتهای شخصی، و هم به لحاظ علاقه ها و نگرشهایشخصیتی و…) را درکلاس درس به آنچه مورد نظر کتاب (کهدر درجه اول اهمیت قرار دارد.)، یا آنچه که موردنظرمربی میباشد، جلب کنیم ضرورتا با یستی به نکا ت زیر توجه شود:    

۱ – پرهیز ازحا شیه پردازی در کتا ب  ریاضی و کلا س درس ،آنهم در روزگار حا شیه ها .  

۲ – ایجا د انگیزه و رغبت،(بازی)…

۳- تا کیدبرمتن اصلی ومعرفی منطق ریا ضی.

۴- فراهم کردن فرصتهای یا دگیری برای تک تک …. 

 ۵- به جای تا کید بر تفا وتهای فردی و تما یز استعداد نوآموزان و دامن زدن به آن آنهم از ابتدای آموزش، بهتر آنست ، بر وحدت بنیادی نیا زهای مبرم و مشترک آنها (تلاش و بازی- آشنا یی با محیط ، طبقه بندی، شما رش و….) براسا س هدفهای مرحله ای تا کیه شود.

کلا س درس دومین زندان پس از زندان منزل یا خا نه پدری، یا دومین بهشت برین. ( که البته در آینده معلوم خواهدشد.) بهر حال کلا س بخش مهمی از محیط امن یا نا امن، پس از خا نواده و فامیل، وادامه و تا یید آداب و رسوم و قوانین حا کم برآنها است. کلا س بخش مهمی از محیط پر جنب وجوش و برنا مه ریزی شده مدرسه می با شد. آیا از زندان بان این زندان صحبتی به میان خواهد آمد؟ و چگونگی سپری کردن لحظه ها و… با لاخره چگونگی فرار از آن وخا طرات بد، مثل خا طرات بنده و    سرکار عا لی . یا از یک مربی آگاه ودلسوز ریا ضی ( البته چون صحبت ازدرس ریا ضی است.) ومسلط به مفاهیم و نکته ها و پیش نیازها و اهداف پیش رو، که در آینده کودک وکلیه همکلا سی های او تا ثیر مثبت خواهد داشت. همه آنها فرصت برخورد با مفاهیم ریا ضی را بدرستی خواهندداشت، وموفق وشادما ن از فعا لیتهای یا دگیری، و پردازش ساختهای ذهنی خود(بهکمک آزما یش وخطا)، کلا س را، با عشق ونگرشی مثبت ترک خواهند کرد.

به منظور موفقیت در تدریس و کلا سداری مربیا ن و والدین نیا زمند طراحی آموزشی و آشنا یی با مدل عمومی تدریس هستند.جهت آشنا یی با فن معلمی و طراحی آموزشی منا سب به ص۱۴۴ جزوه روش تدیس ریا ضیا ت پا یه ( آما ده چا پ ) مراجعه کنید.


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.