مفاهیم ریاضیات پیش دبستانی
mobini
آخرین نوشته ها
963


مفاهیم ریاضی ؛ فضا ، طبقه بندی ، اندازه گیری ، شمارش با معنی (عدد و…) ، هندسه ، کسرو… ، ازسرفصلهای مهم آموزش ریاضیات دوره پیش دبستا نی هستند.که در۲جلدجزوه با حدود۱۴۰ صفحه تهیه شده است.
دو جلدجزوه های آمادگی ۱ و آمادگی ۲ ، هریک حدود۷۰ صفحه یرای کار باکودکان ۴ تا ۵ و ۶ ساله که سال بعد آموزش دبستانی را آغازمیکنند، تدوین شده است.هرصفحه در۲ یا۳ روز(روزی حدود حداکثر ۴۵ دقیقه ) تدریس میشود .وهرهفتهصفحات تدریس شده از ابتدا تکراری بررسیو یادآوری و یاتدریس میشود. دراین صفحات ضمن بررسی تجربیات روزانه نوآموزان، به تنظیم و طبقه بندی ابن تجربه ها و اطلاعاتدرقالب مفاهیم ریاضی فوق الذکر پرداخته مبشود.و همزمان با گسترش مهارتهای ریاضی گونه و مفید، مفاهیم پایه و اساسی ضروری ریاضی کلاس اول نیزمورد توجه قرارمیگیرد. به امیداینکه کودکان با آمادگی بیشتری آموزش دبستانی را آغازنمایند.
دو جلدجزوه های آمادگی ۱ و آمادگی ۲ ، هریک حدود۷۰ صفحه یرای کار باکودکان ۴ تا ۵ و ۶ ساله که سال بعد آموزش دبستانی را آغازمیکنند، تدوین شده است.هرصفحه در۲ یا۳ روز(روزی حدود حداکثر ۴۵ دقیقه ) تدریس میشود .وهرهفتهصفحات تدریس شده از ابتدا تکراری بررسیو یادآوری و یاتدریس میشود. دراین صفحات ضمن بررسی تجربیات روزانه نوآموزان، به تنظیم و طبقه بندی ابن تجربه ها و اطلاعاتدرقالب مفاهیم ریاضی فوق الذکر پرداخته مبشود.و همزمان با گسترش مهارتهای ریاضی گونه و مفید، مفاهیم پایه و اساسی ضروری ریاضی کلاس اول نیزمورد توجه قرارمیگیرد. به امیداینکه کودکان با آمادگی بیشتری آموزش دبستانی را آغازنمایند.
معرفی وآشنا یی موضوعها وصفحا ت جزوه های آما دگی ۱ وآمادگی ۲:
آشنا یی با جزوه آمادگی ۱ :
الف-طبقه بندی از صفحه ۱ شروع میشود.(وسایل منزل- وسا یل آشپزخا نه- پسرها ودخترها- میوه ها- حیوانا ت – و… -اشکا ل هندسی- قوطیها(احجام هندسی)- لباس – فروشگا ه ها- و طبقه بندی حروف الفباء فارسی-و… ، تحت عنوان ۱-هرچیزی اسم دارد.۲- هرچیزی جایی دارد.۳- هرچیزی کاری دارد.۴-هرچیزی شکل (شبیه مربع یا…)، رنگ، وزن(سبک وسنگین) و…دارد. مهمتر و منظمتر و سا ده تر از همه ، بازی با مهره های منطقی تدریس ، که کودک ضمن بازی با آنها بمرور زمان با آنها آشنا شده و تعداد هر طبقه یا گروه از آنها را شمارش کرده و بخا طر خواهد سپرد. وبه کمک بازی باهمین وسیله ، دقت و توجه کودک پرورش پیداکرده، و خود به خود به مفاهیم عدد، و مفهوم طبقه بندی پی خواهد برد. و قطعا در آینده با آمادگی بیشتری به درک چها رعمل اصلی خواهدپرداخت. صفحات مربوط به اشکا ل هندسی :و دقت در نا م -اندازه و… رجوع شود به جزوه ریاضیات پا یه – مبحث مهره های منطقی تدریس صفحه ۱۲۶ ، و روش آموزش ریا ضیا ت آما دگی.
آشنا یی با جزوه آمادگی ۱ :
الف-طبقه بندی از صفحه ۱ شروع میشود.(وسایل منزل- وسا یل آشپزخا نه- پسرها ودخترها- میوه ها- حیوانا ت – و… -اشکا ل هندسی- قوطیها(احجام هندسی)- لباس – فروشگا ه ها- و طبقه بندی حروف الفباء فارسی-و… ، تحت عنوان ۱-هرچیزی اسم دارد.۲- هرچیزی جایی دارد.۳- هرچیزی کاری دارد.۴-هرچیزی شکل (شبیه مربع یا…)، رنگ، وزن(سبک وسنگین) و…دارد. مهمتر و منظمتر و سا ده تر از همه ، بازی با مهره های منطقی تدریس ، که کودک ضمن بازی با آنها بمرور زمان با آنها آشنا شده و تعداد هر طبقه یا گروه از آنها را شمارش کرده و بخا طر خواهد سپرد. وبه کمک بازی باهمین وسیله ، دقت و توجه کودک پرورش پیداکرده، و خود به خود به مفاهیم عدد، و مفهوم طبقه بندی پی خواهد برد. و قطعا در آینده با آمادگی بیشتری به درک چها رعمل اصلی خواهدپرداخت. صفحات مربوط به اشکا ل هندسی :و دقت در نا م -اندازه و… رجوع شود به جزوه ریاضیات پا یه – مبحث مهره های منطقی تدریس صفحه ۱۲۶ ، و روش آموزش ریا ضیا ت آما دگی.
ب- فضا یا سمت وسو،از صفحه ۱ و هرجا و هر زمان که موقعیت فراهم میشود. مثلا در هر صفحه از بالا و ازسمت در یا از سمت پنجره(هرکدام که درسمت چپ کودک باشد.) و ردیف اول و ردیف … .- تا کید بر اولی دومی(مقا م و موقعیت) و…در هر ردیف. – یا درسطرآخرصفحه۱۱(رعا یت رنگ آمیزی در ادامه کار و…) پرسشهای لازم پایانی:-اولی چه رنگی است؟-دومی..؟وسومی .. ؟بالاخره مشکلتر اینکه؛…
ج- کار با مداد از صفحه۱۱و۱۲؛-همیشه خط های باز را با مداد آبی، وخط های بسته را با مداد قرمز پر رنگ کن.- در آشنا یی با حروف،هم شکها را با خط بهم وصل کن.-شکلهای ردیف زیر را با دقت مثل نمونه های رنگ شده رنگ (یاها شوربزن).- ص۱۶با مداد و با دقت فقط دور مهره های بزرگ را خط بکش.نقطه ها باید خا رج از خط بما ند. – وص۱۸ در هر قسمت با مداد،ابتدا روی الگوی سمت چپ تمرین کن ، بعدمثل آنرا با دقت روی نقطه ها نقا شی کن.
د- شباهت و مقابله یک به یک:ص۱۵-۲۰-۲۴-۲۷-۳۰-و.. و مقا بله بهجهت تناظر یک به یک ص۴۲-۵۰-۵۲-۵۴-و…
ه- شما رش از ابتدا هرگاه نیازی یا ضرورتی باشد.حتی از صفحه اول می شود.- شما رش ودسته کردن (با زی برای آما دگی) ص۵۰-۵۲-۵۹-۶۴-و..
آشنا یی با جزوه آما دگی ۲ :
۱- ادامه فعالیتهای جزوه ۱ با دقت بیشتر از جمله تعمیم هر چیزی جایی دارد به کروکی یک طبقه ساختمان و سپس به قسمتی از یک محله . و بالاخره افزودن حلقه های مها رتی جدید . و…
۲- تا کید برای بقائ کمیت (کمیت منفصل وکمیت متصل ). – کمیت منفصل (عدد) در صفحه های ۲-۵-۷-۱۷- وکمیت متصل مثل طول، وزن، ما یعا ت(گنجا یش).
۳- شمارش ها دقیق و همراه با فعا لیتها و تمرینهای نوشتا ری.
۴-ابقائ طول(صفحه ۲۷-۴۷) – ابقائ سطح (صفحه ۱-۲۳-۵۲-و…) – ابقائ گنجایش (صفحه ۳-۴-.. -۳۲-۳۸ -۴۸) – ابقائ وزن(صفحه ۳-۴-..۳۷-۴۸)- و ابقائ زمان(صفحه ۳۳-۴۲-۴۳-۴۴-۴۸و..)
۵- ترتیب : صفحا ت ۶-۱۱-۱۹-۲۰-۲۱-۲۸-۳۴-و..
۶- کسر: صفحا ت ۱۰-۳۶-۳۸-۴۱-۴۸
۷ – مفهوم ترکیبی عدد(چندتا هستند؟-چندتا ش دختر؟وچندتا ش پسر است؟) صفحات ۱۵-۱۸-۲۲-۲۵-۳۶-۳۸-۴۳-۴۴-۴۵- ۵۱-۵۶- ۵۹
۸ – تمرین شمارش و دسته کردن با قرار داد (بازی با فکر مبنا ):صفحا ت ۲-۷-۱۸-۲۶-۲۹-۳۱-۳۶-…۶۰-۶۱-۶۳
۱- ادامه فعالیتهای جزوه ۱ با دقت بیشتر از جمله تعمیم هر چیزی جایی دارد به کروکی یک طبقه ساختمان و سپس به قسمتی از یک محله . و بالاخره افزودن حلقه های مها رتی جدید . و…
۲- تا کید برای بقائ کمیت (کمیت منفصل وکمیت متصل ). – کمیت منفصل (عدد) در صفحه های ۲-۵-۷-۱۷- وکمیت متصل مثل طول، وزن، ما یعا ت(گنجا یش).
۳- شمارش ها دقیق و همراه با فعا لیتها و تمرینهای نوشتا ری.
۴-ابقائ طول(صفحه ۲۷-۴۷) – ابقائ سطح (صفحه ۱-۲۳-۵۲-و…) – ابقائ گنجایش (صفحه ۳-۴-.. -۳۲-۳۸ -۴۸) – ابقائ وزن(صفحه ۳-۴-..۳۷-۴۸)- و ابقائ زمان(صفحه ۳۳-۴۲-۴۳-۴۴-۴۸و..)
۵- ترتیب : صفحا ت ۶-۱۱-۱۹-۲۰-۲۱-۲۸-۳۴-و..
۶- کسر: صفحا ت ۱۰-۳۶-۳۸-۴۱-۴۸
۷ – مفهوم ترکیبی عدد(چندتا هستند؟-چندتا ش دختر؟وچندتا ش پسر است؟) صفحات ۱۵-۱۸-۲۲-۲۵-۳۶-۳۸-۴۳-۴۴-۴۵- ۵۱-۵۶- ۵۹
۸ – تمرین شمارش و دسته کردن با قرار داد (بازی با فکر مبنا ):صفحا ت ۲-۷-۱۸-۲۶-۲۹-۳۱-۳۶-…۶۰-۶۱-۶۳
برخی از وسا یل بازی وکمک آموزشی جهت استفا ده در دوره پیش دبستا نی تا کلا س اول:
۱- مهره های منطقی بازی و تدریس ؛ به جزوه ریاضیات پایه ص ۱۲۰ (سا ده) و یا به کتا ب بازیهای هدفدار ریا ضی (کا مل برای آمادگی تا دبیرستا ن ) رجوع شود.
۲- مکعبهای آموزشی. ( بجای لگو ) در ساخت و سا زهای کودکانه (هم با الگو،و هم بدون الگو) استفاده بشود.
۳- موزائیکهای آموزشی (مربع های هم اندازه از مقوا یا سرامیک به ضلع حداقل ۲ سانتی ).بهمنظور مفروش کردن موقعیتهای منا سب توسط کودک، ودرک مفهوم بقا ی سطح.
۴- دومینو؛جهت بازیهای متنوع و متفا وت اما کودکانه ،جهت درک سریع و بهتر عمل مقابله( کمتری و بیشتری ) ، تناظر(درک مفهوم هما نقدری ،و عدد ،و نا م و نشا ن آ ن.
۵- تاس در دورنگ متفا وت (جهت تمرین مفاهیم عددکه قبلا مورداشا ره قرار گرفته است.).
۶- استفاده از نی های نوشابه خوری و یا نی های مقا وم ویژه با دکنک ها در ۳ رنگ: آبی با قطعات ۳ سا نتی , و زرد با قطعات ۴ سا نتی , وقرمز با قطعات ۵ سا نتی .که کودک به کمک مربی وبا استفاده از الگو به سا ختن شکلهای هندسی متفا وت می پردازد. وبعدها ….
۷- تانگرام (یا تانگو ) = مربع ۷ پا رچه . از مقوا یا… بهتر آنست که قطعا ت مسا وی همرنگ ویا به لحا ظ رنگ نزدیک بهم با شند.
۸- پازل نقشه ایران با قطعات تعداد استا نها که هم امکا ن تهیه در منزل و هم امکان خرید آن وجود دارد.این وسیله به روش آزما یش و اشتباه و از ساده به مشکل (ابتدا ۱ قطعه یا ۱ استا ن برداشته میشود تا کودک آن قطعه را بجا یش بگذارد. و…. .
۹ – میله های کوئیزنر=جهت بازی و درک مفاهیم عدد (مفهوم اصلی – مفهوم ترتیبی – مفهوم ترکیبی ) ضمن با زیهای کودکانه وهدفمند شدن جریا ن بازی،که وسیله جانشین آ ن ،درصفحات آخرکتا ب آما دگی معرفی شده است.
۱۰- خط کشهای خانم مونته سوری .لطفا جهت آشنایی بیشتر با وسایل بازیهای مفید و سازنده کودکان دوره آما دگی به صفحا ت آخر کتا ب های آمادگی ۱ و۲ ، و یا جزوه خا رجی تحت عنوا ن وسا یل آموزشی خا نم مونته سوری (درهمین سا یت ) مراجعه فرما یید.