موثرترین وطبیعی ترین شیوه آموزش در دبستان وقبل از آن
mobini
آخرین نوشته ها
733
طبیعی ترین شیوه آموزش و یادگیری در دبستان و دوره ی قبل از آن، امکان تجربه های روزمره برای کودک است . که هم به صورت زندگی معمول و بازی و هم در ذهن به صورت خا طره (به خاطرآوردن) قا بل تکرار شدن با شد، حا صل می گردد. محتوی ریاضی بصورت بازی های هدفمند کودکا نه پیش از دبستان نقش بسیار بنیادین در آموزش دبستا نی و آموزش های پس از آن دارد . برای تدریس مفاهیم ریا ضی آما دگی ۱ (کودکان ۴ سا له) و آمادگی ۱ و ۲ (کودکان۵ ساله) به جزوه های آماده رجوع شود.
که هر صفحه را می توان در یک یا چند روز تدریس کرد. کتا ب های فوق بر اساس آنچه که در مبحث ویژگی های مفا هیم ریا ضی ذکر شده، گردآوری گردیده است.
تذکر: بعلت نبود امکا نات، ناچارا” تصاویر این جزوه ها از حدود۳۰ کتا ب ،و جزوه جمع آوری شده است .که البته برخی ازاین تصا ویر ممکن است گویا و یا مورد پسند نباشد.
جا ن دیویی : اولین آموزش به کودک بایستی، عشق به یا دگیری باشد. و این فقط با بازی میسر می شود.
پائولو کوئیلو: یک کودک، می تواند سه چیز را به انسا ن با لغ بیاموزد؛- بدون دلیل شاد بودن. – همیشه مشغول کا ری بودن . – تا کید و اعلام خواسته های خویش با تمام قوا. خلاصه اینکه :خواسته یا نیاز و یا رغبت کودک ؛ بازی ، آنهم توام با موفقیت و نشا ط است.
یادگیری یک عمل منحصر بفرد نوآموز است . آموزش دادنی نیست ، بلکه گرفتنی است. مفاهیم ساده و مشکل ریاضی (که کاملا مجردهستند) چیزی نیستند که، والدین و مربیان به راحتی بهکودک آموزش یا انتقال دهند. افراد با تجربه، که توان تفکر و استدلال دارند، میتوانند با ارتباط کلامی ومنطقی به بحث و تفهیم بپردازند. مربیان فقط میتوانند با فراهم کردن شرایط و امکا نا ت مناسب، فرایند فعالیتهای مربوط به یادگیری کودک را، که شدیدا” نیازمند موقعیت تحرک و بازی و تجربه و اشتبا ه (آزمایش وخطا) میباشند،هدفمندکنترل ، و از این طریق به درک مقررات و قوانین بازی و چون و چراهای آن کمک کنند.تا کودک ضمن لذت بردن از تعامل با گروه ، و کسب تجربه، و پردازش اطلا عا ت ، باهیجان و انگیزه بیشتر در بازیها ی بعدی ، و در تکمیل مفاهیم قبلی با تلاش بیشتر شرکت نماید.
همچنانکه یادگیری نیا زمند امکانات خا صی است ، تا استعداد و توانمندی کودک را تحریک کند، مفاهیم ریا ضی امکانات بسیار ساده و پیش پا افتاده در منزل یا مدرسه را می طلبد. و آنهم مواردی را، که همواره در زندگی تکرار و شاید هر روز بارها تکرار می شود، دارد. برای مثا ل : نیاز کودک به شما رش هم با زی ها و فا میل (درک مفاهیم عدد به مرور زما ن …) ، و یا نیاز کودک به تکه تکه کردن سیب و… برای خوردن (مفهوم کسر) و… .
ادوارد کلاپارد : رغبت یک حا لت روانی است، که دراثر احساس نیاز(نیاز به داشتن چیزی و یا رسیدن به چیزی)، و همچنین آگاهی از جریا ن یا موقعیتی که موجب رفع آن نیا ز می شود، حا صل می آید.
اگرچه یادگیری، زودش هم دیر است. اما یادگیری به موقع لذت و نشا ط خاصی را در فرد یادگیرنده ایجاد می کند.که این حس خاص، حا صل نوعی خود با وری و اطمینا ن به خود، و موثرترین عا مل تشویق درونی فرد برای ادامه کا رمی با شد. ده (۱۰)
سا ل اول زندگی کودک تا ثیر اسا سی در رشد و شکوفایی تفکر و تعقل وی دارد.بازی و فعالیت مهمترین نیاز و جدی ترین تکلیف اوست.و موثرترین عا مل تحریک حس کنجکاوی و تفکر خلاق بهشمار می آید. ضرورتا بایستی اهداف واقع بینانه تعیین و برنا مه ریزی شود،که قابلیت اجرایی داشته با شد. این اهداف و برنا مه های اجرایی بایستی درحد توان اکثریت نوآموزان، ویا براسا س توانمندی های موجود درکلیه فراگیران تدوین گردد. وبالاخره مداوم و به دقت ارزیابی و با زنگری بشود. امرمهم برنا مه ریزی ،اجرا و با زنگری از راه دور، و آنهم از یک نقطه، لزوما امکا ن پذیرنخواهد بود.
هرگا ه یا دگیری انسان در۳ حیطه ی علم ، عمل و عشق ( شنا ختی ، روانی – حرکتی ، وعا طفی ) انجا م شود ، امید به یادگیری پا یدار و ریشه دار و همراه با علا قه و انگیزه کا ملا چشم گیر خواهد بود . نوآموزان دوره آما دگی و آموزش ابتدایی، که از یا دگیری ها، و بویژه یادگیری ریا ضی هدف مشخصی ندارند. لذا جز از طریق بازی وتجربه ،و همچنین کسب فرصت دستیا بی به درک صحیح مفا هیم آن ، نمیتوان به علا قمند شدن آنها به درس ریا ضی امیدوار بود. موفقیت کودک در درک صحیح مفهوم ریا ضی موجب رضا یت خا طر و سبب علا قمندی به درس وشرکت در کلا س با انگیزه بیشتر خواهد شد. رشد و یادگیری در۳ حیطه علم وعمل وعشق ، یادگیری و رشد کودک را در هر درسی بیمه خواهدکرد. ادامه….
هرگا ه یا دگیری انسان در۳ حیطه ی علم ، عمل و عشق ( شنا ختی ، روانی – حرکتی ، وعا طفی ) انجا م شود ، امید به یادگیری پا یدار و ریشه دار و همراه با علا قه و انگیزه کا ملا چشم گیر خواهد بود . نوآموزان دوره آما دگی و آموزش ابتدایی، که از یا دگیری ها، و بویژه یادگیری ریا ضی هدف مشخصی ندارند. لذا جز از طریق بازی وتجربه ،و همچنین کسب فرصت دستیا بی به درک صحیح مفا هیم آن ، نمیتوان به علا قمند شدن آنها به درس ریا ضی امیدوار بود. موفقیت کودک در درک صحیح مفهوم ریا ضی موجب رضا یت خا طر و سبب علا قمندی به درس وشرکت در کلا س با انگیزه بیشتر خواهد شد. رشد و یادگیری در۳ حیطه علم وعمل وعشق ، یادگیری و رشد کودک را در هر درسی بیمه خواهدکرد. ادامه….