مناسب ترین روش تدریس درآموزش ابتدایی
mobini
آخرین نوشته ها
932
سعدی علیه الرحمه در آن روزگار (قرنها پیش) فرمود ، و نه دراین زمان، و این روزگار و این شرایط:
مرد هنرمندخرد پیشه را = عمر , دو بایست دراین روزگا ر
تا به یکی تجربه آموختن = در دگری ، تجربه بستن به کا ر
تا به یکی تجربه آموختن = در دگری ، تجربه بستن به کا ر
– فردریک نیچه: برای انجام هرکاری، همیشه راه بهتری وجود دارد.
– فرانسیس بیگن : عقل در مقابل تجربه سر فرود می آورد.
_ حافظ نیز قرنها پیش فرمود :
خوش بود گر محک تجربه آید به میان = تا سیه روی شود, هرکه دراو غش باشد
– فروبل : عمل و تجربه ، درک و فهم و شناخت های ذهنی، و زندگانی بر یکدیگر منطبق هستند.
– جا ن دیویی : کار کردن، موجب یادگیری است . (learning by doing )
– ما رشا ل مک لوهن : ما آنچه را که انجا م می دهیم ، یاد میگیریم.
– ژرژ پولیا : یادگیری از تجربه آغاز می شود، و آنگاه به درک و فهم تبدیل می شود، و از آنجا به مفهوم ، و سپس به کلام می رسد، که باید به ویژگی های تا زه ای از ذخیره های ذهنی منجر شود، که اندیشیدن نا میده می شود. و لذا اندیشیدن ، و توانایی درست اندیشیدن ، آموختنی است.
در فرایند تدریس و یادگیری ، قطعا هدف اصلی یادگیری است. چنانچه در پایان زمان و فرصت ،یادگیری حا صل نشده با شد. نه تنها تدریسی انجام نشده است ، بلکه زمان و فرصت یادگیری را از دست داده ایم. لازم است کتا بهای درسی چنا ن با دقت برنا مه ریزی شود،که نوآموزان فرصتهای منا سب زما نی و تجربی کا فی و لازم را برای یا دگیری کا مل مفهوم ریا ضی مورد نظر آنهم درطی یک سا ل تحصیلی از دست ندهند. چه در صورت از دست دادن این فرصت ها، قطعا فرصتهای سا ل ها یا دگیری بعدی را نیز از دست خواهند داد. ( لطفا به صفحه ۳۲ و۳۳ جزوه ریاضیات پایه، روشهای تدریس مراجعه بفرما یید.)
برای کودکا ن ۵ تا ۱۰ سا له آموزش ابتدایی، فهمیدن ؛از بهم پیوستن تصویر جدید(نتیجه شده ازتجربه های جدید)،با تصا ویر به ادراک رسیده از تجربه های قبلی حا صل می شود. منظور از پیوند، بهم افزودن نیست. یگانه کردن و سازمان دادن مفاهیم تازه، بکمک مفاهیم درک شده قبلی، بصورت یک کل یگانه ،و از آن خود کردن (پردازش اطلاعا ت و به روز رسانی آن)،و توانایی ترجمه و بیان آن به زبان کودکانه خود می باشد. که درطی هفته های متوالی در یک سال تحصیلی (زمان متناسب نیاز اکثریت فراگیران)، ضمن روزی یک جلسه تدریس یا تجربه بازی گونه فراهم می شود.
مناسب ترین روش تدریس مفاهیم ریاضیات پایه دردوره ابتدایی و قبل از آن (دوره آمادگی) روش بازی و تجربه اندوزی کودکان است. هرکودک نیازمند فرصت های مناسب (زمانی- تجربی) ویژه خود است ،تا بتواند دوره تفکر سطحی و پیش عملکردی ( ۲ تا۶ سالگی) خود را با موفقیت طی کند، و به دوره تفکر عملکردی و توانایی درک واقعیت های زندگی(۶ تا۱۲سا لگی) خود برسد. و هیچ عاملی موجب عقب ماندن توان ذهنی کودک نشود.جسم و ذهن کودک همزمان و متناسب سن بایستی به رشد خود ادامه دهد. و لذا بایستی زمینه هایی فراهم کنیم تا کودک از حداقل توانایی های لازم برخوردار باشد.(برای آشنایی بیشتر با مراحل روش تدریس فعال لطفا به صفحه۶۷ جزوه آموزش ریا ضیات پایه ) مراجعه فرما یید.
الف – مسایل مهم پایه : - هوش از ص۴ تا۷ – نظربه های یادگیری(خلاصه ای از نظریه رفتارگراها، و نظریه شناخت گراها) – تشویق – سطوح یادگیری رفتارگراها (گانیه) و سطوح یادگیری درحیطه های سه گانه یادگیری (بلوم و…) ص ۸ تا۲۰ – نظریه های یادگیری کامل و یادگیری نسبی ص ۲۱ تا۳۰ .
ب- بررسی انواع روشهای تدریس ریاضی :
۱- روش تدریس ماشینی (شنیداری ): ص ۳۵٫
۲- روش تدریس استدلالی (گغتاری -شنیداری):از ص۳۶- ۴۵ : شامل چند نمونه استدلال و اثبات درتقسیم کسر برکسر، بخشپذیری ها، و اثبات مساحت دایره و… و مراحل یادگیری به روش استقرایی ، و…
۳ – روشهای تدریس نیمه فعال (دیداری-شنیداری ):ازص۴۶ تا۶۰:شامل چندین نمونه تدریس کسر، مراحل تدریس نیمه فعال، مساحت دایره ، ومعرفی چندین وسیله آموزشی و… وچندین کلبپ درمورد روش تدریس نیمه فعال.
۴- روشهای تدریس فعال (بازی وتجربه):از ص ۶۵ تا ۱۲۴:شامل مراحل تدریس فعال ،چند نمونه طرح درس اجرایی ، یک طرح درس نمونه ص ۷۲ . روش تدریس آزمایش- خطا ص۸۱۱ شامل تدریس مساحت شکلهای هندسی و ارتباط آنها بامساحت مستطیل،معرفی انواع متوازی الاضلاعها،و انواع مثلثها و ذوزنقه ها. روش تدریس کاووشگری ص۸۶ تا۹۰:(شامل چندنمونه ) – و روش تدریس همراه با کمکهای اولییه ص۹۱ تا۱۲۴:(شامل۲۶ طرح درس برای تدریس درکلاسهای آمادگی و اول …. تا کلاس ششم.درمورد طبقه بندی- فضا- مفاهیه عدد-اعدادچندرقمی تا معرقی هزارها همراه با معرفی وسیله- کسر- ضرب وخواص آن- تقسیم و کاربردهای آن- چرا و چگونه کسرها را هم مخرج می کنیم؟- تقسیم در کسرها، و… و چندین کلیپ روش تدریس فعال.
ومیاحث دیگر آنعیارتند از:معرفی مهره های منطقی تدریس ص۱۲۵-۱۴۳(کاربرد ریاضیات جدید در مدارس) شامل طبقه بندی(مجموعه و زیرمجموعه و…) وآمادگی ذهن جهت ورود به دنیای ریا ضی ، و روش معرفی و حل مسایل ریاضی ص۱۶۲-۱۷۵٫ آشنا یی با مقیاسات (واحدهای اندازه گیری)،که از مشکلات عمده نوآموزان است.) ص۱۷۷-۱۸۳ . وبالاخره سرگرمیهای ریا ضی بعنوان بازی و ریا ضی ص۱۸۴- ۱۸۸.
مطا لعه این جزوه به دوستداران ریا ضی و پیشرفت نوآموزان سفارش میشود.