آموزش وپرورش : تامین نیروی انسانی کارامد , علاقمند به تلاش , و امیدوار بزندگی قانونمند .


  آموزش و پرورش : تامین نیروی انسانی کارآمد ، علاقمند به تلاش ، و امیدوار به زندگی قانونمند.

   کا نت :
( دربین ابداعات بشر ،هنرحکومت و اداره کشور ،و هنر آموزش و پروش ، از بقیه هنرها مشکلتر می باشد.).
که موفقیت در اولی بدون توفیق در دومی امکان پذیر نیست.و موفقیت هر سازمان، بویژه آموزش و پرورش، ارزشیابی علمی براساس اهداف عالیه آن سازمان و پیشگیری از هر نوع اعمال سلیقه و احیانا انحراف ازمسیر رسیدن به اهداف اصلی میباشد.تا خدای ناکرده آموزش و پرورش اقتصادی جانشین فلفسه اقتصاد آموزش و پرورش نشود.

  پیام سازمان آموزش و پرورش بحکم رسالت خود،به نونهالان کشور پهناور ,به سرچشمه های زندگی،و سرمایه های سازندگی ،شاید این باشد که:
تو چشمه ای , چو برون آمدی ، به هرز مرو = به رودخانه درت ، اتصال با دریا ست

  اصولایکی از اهداف مهم آموزش وپرورش یک جا معه پرورش استعداد و توانمندیها و ارتقا،مهارتهای لازم و مورد نیاز آن جامعه جهت بهره وری فارغ التحصیلان هرمقطع ، و از جمله مقطع ابتدایی میباشد.بطوریکه پس از پایان هردوره ،آنهاییکه امکان ادامه تحصیل ندارند،حداقلهایی از مهارتها و علاقه های لازم را برای اشتغال در امور کشاورزی-صنعتی و خدما تی و…کسب کرده باشند.و یا برای ادامه تحصیل درمقطع بعدی آمادگیهای لازم و کافی علمی – عملی – و عاطفی را بدست آورده باشند. درس مهم و اساسی حساب و هندسه ( ریاضی ), بعنوان   زبان علمی کشف و درک روابط در مهارتهای لازمه زندگی , مثل طراحی و اجرای برنامه ها ( از ساده به مشکل ) , انواع مهندسی, انواع صنایع و توانمندی های هنری مختلف و...( خون در رگهای زندگی , همراه با امید و نشاط , آنهم در آینده ای که همواره و با سرعت در حال تغییر و نوسازی است ), نقش عمده و سازنده ای را ایفا خواهدکرد. و باید بخاطر داشت،که لازم است،تدبیری اندیشیده شود،که مربیان و نوآموزان در این دوره آغازین (زیر بنا توانمندهای زندگی سالم) کم خون و ناتوان نشوند. چون ، تجربه هایی که به ویژه به نوآموزان در مدارس ابتدایی و دوره عمومی آموخته می شود، تاثیر بلند مدت و ریشه ای دارد.

  زبان حال یا نیاز اولیا , مربیان و نوآموزان سراسر کشور ازحلقه زنجیرهای احیانا زنگ زده تعاملات عمودی و افقی،اصولا ستادی،که بعضا آگاه یا نا آگاه موجب افت تحصیلی میشوند' نیز قابل توجه است:
 چون سوی دریا ،توانی راه یافت = سوی یک قطره ، چرا باید شتافت ؟

   سازماندهی محتوای درس حساب و هندسه' مهم ترین ' منظم ترین 'ملموس ترین, منطقی ترین و مؤثرترین درس آموزش ابتدایی، یکی از اصلی ترین مشکل مطرح در آموزش و پرورش میباشد.
  منظور از محتوا،مجموعه ای ازمفاهیم و ارزشها و نگرشها و روشها و مهارتهایی است.که نوآموزان میبایست،طی چندین جلسه، یا چندین هفته،یا چندین ماه، ویا حتی چندین سال (چندین سا ل دوره آموزش ابتدایی، با روزی ۱ ساعت ریاضی) درمدارس و بکمک مربیان کارآزموده ،بیاموزند. 
  و منظور از سازمان دادن به محتوا،تنظیم دقیق اجزاء و عناصر مفاهیم ریاضی است. به نحویکه این اجزا و عناصر بصورت حلقه های منظم= هدفهای مرحله ای= پله های هدفمند پیشرفت یکدیگر را همراهی و تقویت و تکمیل کنند.و ضمن عمق بخشیدن به امر یادگیری (عمل،عادت،تفکر)، مهارت و کارآیی نوآموزان رامرحله به مرحله به نتیجه برسانند،و آنها را برای درک حلفه های بعدی آماده تر و مشتاق تر نمایند. به عبارت دیگر،انتخا ب محتوا، به منزله تهیه مصا لح مشخص یک ساختمان فکری عظیم ،آنهم برای استفاده در یک عمر زندگی بدون بازگشت میباشد. و سازماندهی محتوا، به مشابه چیدن و ترکیب کردن با اولویت و نظم خاص این مفاهیم و مصالح و مواد ( و بسی بجا خواهد بودکه از نمونه های بومی انتخاب شوند. یعنی همان تجربه هایی که دراطراف کودک فراوانتر تکرار می شود.= یغنی ترجمه مفاهیم ریاضی بزبان کودکانه و بومی)، برای ساختن و تکمیل این بنای فکری زندگی ساز است،که توالی= هدفهای مرحله ای و اجرایی ردیف شده براساس منطق ریاضی که مفاهیم از ساده به مشکل تنظیم و ارائه می شود, که در ذهن نیزبطور طبیعی تکمیل می گردد(= ارتباط عمودی مفاهیم ریاضی , یعنی ازساده به مشکل و پیچیده) و تداوم( = تکرار و پی گیری هدفمندهرحلقه یا حلقه ها(=چندین حلقه متفاوت پیش نیاز که ذهن کودک رادرجهت رسیدن به حلقه بعدی آماده می سازد.) و وحدت(= وحدت درهدفهای نهایی بادرنظرگرفتن ارتباط عمودی و افقی بین مفاهیم ریاضی و چهار عمل اصلی ،و هم بستگی نهایی بکمک مربیان متفاوت در پایه ها و حتی مناطق و نواحی متفاوت کشور پهناور، که در طی چندین ماه و چندبن سال آموزش بایدحاصل شود.) از اصول اساسی بودجه بندی و برنامه ریزی درس مهم ریاضی می باشد.که ضرورتا بایستی توسط کارشناسان کار آگاه , و کارآزموده , درکتابهای درسی (که متاسفانه کتابهای به اصطلاح کمک درسی باتنها ارائه تمرین های سطحی جای کتب درسی را ،که دارای کلی اشکال هم ازنظر محتوا،و هم از نظر روش تدریس دارد،گرفته است، ومربی را ازخلاقیت و… بی نیاز، وکودکان را شرطی و وابسته کامل به چند نمونه تمرین بار آورده است.) ، تدوین و برنامه ریزی شده باشد. لازم به یادآوری است که , درک صحیح واقعیت ها , بدون درک واقعه ها در مسیر رشد و یادگیری امکان پذیر نخواهد شد.
                                 
    آلبرت انیشتن:  درپیچیدگی ها،سادگی ها را دریابید. از ناهماهنگی ها،هماهنگی فراهم کنید. درمیانه مشکل ها، فرصتها را ازدست ندهید.

  کارل گوستاو یونگ , فیلسوف و روانپزشک سویسی و تکمیل کننده تحقیقات زیگموند فروید: (واقعیت ، انتظارات کلی درمورد وجود یک هنجار و وضعیت نرمال را در بردارد. و آنگاه این هوش آدمی است که این هنجارهای عمومی را به قصد ایجاد واقعیتی تازه و مشکل گشا درهم می ریزد.)

  هرساختمانی یاهرموسسه ، سیستم یا پدیده ای ،با هر عظمتی و باهر تشکیلات و تاسیسات وکیفیتی،و هر… که مورد توجه قرار می گیرد، قطعا براساس نیاز و هدف و یا آرمانی ، روزی توسط کارشناسان کارآزموده ،بعنوان طرح و نقشه روی صفحه به دقت رسم شده است.و همچنین قطعا در زمان اجرا، بارها بوسیله کارشناسان آگاه مورد ارزیابی و بازنگری و تغییر (چه ازنظر انتخاب مصالح و چه از نظر نقشه و نیروی انسانی و یا…) قرار گرفته است. آموزش و پرورش استعدادهای حدود % 15 جمعیت کشور پهناور (آنهم نوآموزان واجب التعلیم مقطع ابتدایی و یا دوره عمومی) کاری علمی،فنی،هنری است، که نه تنها با مصالح و نقشه ساختمانی سروکار دارد، بلکه به زیربنای پرورش ذهنهای صاحب نظران ' مهندسان ' طراحان' معماران' تولیدکنندگان و ابزارسازان و صاحبان تکنیکها و صنعتهای گوناگون و متفاوت (ذهنهای خلاق و نوآور) و… و بالاخره تامین نیروی انسانی کارآمد متمرکز میباشد.که از گذشته دور درحال اجرا بوده، و هست ،و ادامه خواهدداشت. لذا ارزیابی و شناخت دقیق وضع موجود هم ازسیستم و شرح وظایف سازمانی و هم …به منظور انتخاب هدفها و اولویتها و مواد و مصالح و همچنین نیروی انسانی کارآمد ازطرفی ، و بررسی نیازهای حیاتی کشور و….جهت رسیدن به اهداف عالیه , که قطعا در مواردی هرچند اندک یاجزیی (اما اصولی ومهم) با اهداف دیگر کشورها متفا وت خواهد بود،اجتناب نا پذیر بنظر میاید.

  افلاطون : (با قدری تفسیر) برای اینکه آموزش وپروش در اجرای وظایف خود احساس موفقیت واقعی نماید.و تاثیر مثبت این زحمات را درجامعه و عملکرد نوآموزان شاهد باشد. بایستی دلایل روشنی از واقعیتها (وضع موجود- وضع مطلوب - امکانات و محدودیتها- برنامه ها و روشهای اجرایی- شیوه های ارزیابی و بازنگری و…) را برمبنای ارزیابی های متناسب درک هریک از عناصر فوق (وهمچنین تدوین مفاهیم ریاضی درکتابها بزبان نوآموزان ۵ الی ۱۰ساله(علمی)- انتخاب روش تدریس بازیگونه یاهمراه با تجربه(فنی) -تصحیح باورهای کارشناسان و مربیان و... در چگونگی اجرا (هنری) و…) تدوین و آنگاه بکمک مربیان و کارشناسان کارآشنا و امانت دار و دلسوز به مرحله اجرا بگذارد.
بیا و مسا له ها را، ز راه دل حل کن = که درتما م جها ن، این روش مثل بشود
اساس علم ریاضی، به باد خواهدرفت = اگرکه مساله ها،عاشقانه حل بشود

   تاکید میشود, جسم ما انسانها (وکلیه موجودات زنده ,هرمورد که انتخاب شود), از یک مجموعه فضاهای پیچیده هندسی(اناتومی بدن) تشکیل شده است, و مهمتر اینکه , همه ناچار از زندگی در فضاهای هندسی هستیم, چه فضای هندسی طبیعی :(از کره زمین و آنچه با خود دارد, از کوه و درخت و رودخانه و انواع آنها و... تا محصولات و میوه ها و... و قانونمندی هریک از آنها ,برای حفظ و نگهداری و..), و چه فضای هندسی  مصنوعی :(محصولات ذهنهای موفق و مبتکر و سازنده  کلیهء مصنوعات, از خانه و وسایل خانه و بویژه آشپزخانه, تا.... که برای حل مشکلات پیش آمده در زمان ها ,و به جهت کمک به زندگی و فعالیتهای روزمره انسان تهیه شده و همه بدانها محتاج و وابسته هستیم),که با نیاز به آنها و با آنها مشکلات زندگی خود را قابل تحمل میکنیم.و.... دارای اهمیت خاص و قابل توجه میباشند, و درس شیرین حساب و هندسه را پیش نیاز درک و فهم آنها قرار میدهند.

 – بی توجهی به امور به ظاهرساده، موجب پیچیدگیهای نا خواسته ' عدم توجه به هماهنگی های مثبت و منفی درسیستم رسمی، موجب ناهماهنگی ها ،و ازدست دادن هرفرصتی درانجا م وظیفه بهر دلیلی و درهرمقطعی، روزی مشکلی حاد خواهد شد. که گفته اند: 
همای سرمدی وجام واپسین،هشدار= به درد تا نرسیدی ، برس به درمانش

  گا لیله : اندازه گیری کنید، آنچه را قابل اندازه گیری هستند. وقابل اندازه گیری کنید، آنچه را که قابل اندازه گیری نیستند.

  مفاهیم ریاضی همانی است ،که هست.از ابتدا همان بوده، هست و همان خواهد ماند , بازنگری درانتخا ب روش تدریس بازیگونه (فعال) که همراه با تجربه زمینه تفکر را برای همه ، بویژه نوآموزان بی تجربه فراهم میکند. هزینه ای نخواهد داشت. سزاوار نیست، دلیل عدم موفقیت دردرک صحیح مفاهیم اولیه ریاضی (مفاهیم پایهء کل مسایل آموزشی) ، حتی نوآموزانی که بلحاظ هوشبهر، نرمال محسوب میشوند ,یعنی اکثریت دانش آموزان کلاس, بازیگوش و یا احیا” بی استعداد معرفی بشوند. و از این طریق مشکلی بزرگ (نا امیدی و…) برمشکلات خانواده ها افزوده نگردد. تا ازاین طریق ، برمشکلات و مسایل جا معه افزوده نشود. بزرگان چنین سفارش کرده اند:
بجو متاع محبت، که گرسراسرعمر = بدین متاع تجارت کنی ، ضررنکنی

  آموزش همانا ، فراهم آوردن زمینه تجربه و فرصت زمانی متناسب پدید آمدن ایده های تازه در ذهنهای آماده کودکان ، و پیوند آنها با ایده های پیشین میباشد. چون خلاقیت و آفرینندگی در زندگی کودکان ، بصورت بازی و فعالیت نمایان می شود. یعنی کودکان از راه پاسخ های طبیعی که در بازیها و فعالیت های روزمره ازخود (واقعه ها) بروز میدهند، بتدریج از موضوع ، قوانین و هدفها شناخت بدست می آورند. و از توانمندی موثرتر ( برای درک واقعیت ها) برخوردار میشوند. مغز انسان برای بازسازی خود، توانایی های خاصی دارد' مشروط آنکه فرصت لازم برای تجربه و تجزیه و تحلیل و تکرار و ... مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد. استفاده از این فرصت  استثنایی درسنین کودکی و نوجوانی (دوره عمومی تحصیل) بسیار با ارزشتر خواهد بود.

  داگلاس نورث ( برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۹۳) میگوید : اگر می خواهید بدانید کشوری توسعه مییابد، اصلا سراغ فناوری، کارخانه و ابزاری که استفاده میکنند نروید! اینها را براحتی میتوان خرید ، دزدید و یا کپی کرد. برای دیدن توسعه ، بروید دبستانها و پیش دبستانی ها را ببینید، که آنجا چگونه بچه ها را آموزش می دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش میدهند!!؟؟ ببینید چگونه آموزش میدهند. اگر کودکان شما را پرسشگر، خلاق ، صبور، نظم پذیر، خطرپذیر، دارای روحیه گفتگو و تعامل، دارای روحیه مشارکت جمعی و همکاری بار می آورند، بدانید که این انسانها در آینده شخصیت هایی خواهند شد، که جامعه را پیشرفت خواهند داد .( نه اینکه با نا امیدی , مهاجرت را انتخاب نمایند.)

  آموزش های اولیه، پایه و بنیاد یک عمر یادگیری مورد تاکید همگان است. آموزش نه تنها با سازمان دادن به ایده ها، دلبستگی ها، و انگیزه ها پدید می آید، بلکه با همین روش و کار، درچگونگی رفتار، منش ،و نگرشهای کودکان تاثیر میگذارد، ودامنه این تاثیر همچنین بر چگونگی های ذوقی واخلاقی و… نیزگسترش مییابد.
چنین گفت پیغمبر راستگو = زگهواره تا گور دانش بجوی

     جهت مطالعه برخی از منابع موجود دراین مجموعه,در صفحه نخست , در دسترس میباشد:
   ۱- جزوه آموزش وپرورش : الف -چگونگی تدوین هدفهای آموزشی(هدفهای کلی )،وبهبود وضع تدوین کتب درسی.(هدفمند شدن کلیه فعالییت های آموزشی). ب-چگونگی تدوین هدفهای رفتاری جهت بهبود شیوه تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (تشخیصی- تکوینی- پایانی) و بازنگری و..(هدفمندی آموزش و مدیریت ذهن ها).
 2- بخش آخرین نوشته ها:تحت عنوان یادگیری ورشد قوای ذهنی هیلگارد و بلوم و...: نظریه های یادگیری رفتارگرایی, شناختگرایی, ساختنگرایی. با تاکید بر حیطه های سه گانه یادگیری .شناختی , روا نی-حرکتی , عا طفی, یا (علم - عمل – عشق ) و سطوح یادگیری و رشدهریک از آنها .(یادگیری کامل ) .
   3- کتاب بازیهای هدفدار ریاضی.
   4- کتاب روش تدریس هندسه.
   5- جزوه روش آموزش ریاضیات پایه . وکتاب آماده چاپ.
   6- کتاب روش آموزش ریاضیات قبل از دبستان. 
   7- آخرین نوشته ها:درمورد مباحث مختلف در مورد آموزش و پرورش و رشد قوای ذهنی.
    برای نمونه کتاب بازی های هدفدار ریاضی قدری توضیح داده میشود:
    کتاب بازی های هدفدار ریاضی, بازی های هدفمند با اشکال هندسی ارائه میکند , و ذهن های کودکان نوپا را در مسیر مثبت کشف ودرک صحیح مفاهیم ( کاوشگری ), و تجربهء همکاری گروهی و دسته جمعی, و قانونمندی و آمادگی برای تعامل و احترام با دیگران , طبقه بندی مفاهیم و درک رابط جز و کل و اجتماع و اشتراک و..., و کسب توانمندی های ضروری در مسیر زندگی و تلاش امیدوارانه و با هیجان در کنار و همراه دیگران میباشد.

    از کوزه ،همان برون تراود، که دراوست.

                                                     تا مرد سخن نگفته باشد = عیب و هنرش نهفته با شد.
( کو زه ) = ( ذهن ) = ( جعبه سیا ه ) : محتوای ذهن ( این کوزه ) همان تجربه ها ،رویدادها و برداشت هایی است که ذهن با آنها درگیرشده و بخصوص تکرار شده و بنوعی دارای اهمیت گردیده است. و یا دیگران ( والدین و مربیان ) با برنامه ریزی منطقی وتلا ش هدفمند، ذهن را تحت تاثیر آن قرار داده اند. سنین قبل از دبستا ن و همچنین دوره آموزش ابتدایی دارای اهمیت بسیاری میباشد. سرعت یادگیری در سنین اولیه سریع وبا سنین بعدی قابل مقایسه نمی باشد.  شیخ اجل سعدی میفرماید:
هرکه در خردیش ادب نکنند = در بزرگی فلاح از برخواست
چوب تر را چنان که خواهی پیچ = نشود خشک جز به آتش راست
ویا
به خردی درش زجر(سعی) تعلیم کن = به نیک و بدش وعده و بیم کن
نوآموز را ذکر و تحسین و زه = زتوبیخ و تنبیه استاد به

    بالاخره ذهن انسان, انعکاس دهندهء کلیه تجربه ها و ادراکات و نگرش هایی است (چه مثبت و چه متاسفانه منفی ), که از طریق پنجره های ارتباطی, و کاوشگری ذهن, و تجربه همراه با آزمایش وخطا, و تعبیرها و تفسیرهای بعدی ، دریافت شده است,در رفتار و گفتار خود میباشد.
مکن دراین چمنم ، سر زنش بخود رویی = هرآنچه پرورشم می دهند ، می رویم

  – آیا ذهن کودک نوآموز فرصت آشنایی ساده و به موقع و درست و طبیعی با مفاهیم ریاضیات پایه را بدست آورده است؟ آنگاه که مفاهیم ریاضیات پایه(هنوز) درکلاسهای پایه (برای نوآموزان بی تجربه) با روش توصیفی ارائه میشود، راهی جز حفظ کورکورانه و بدون درک و فهم برای نوآموز باقی میماند؟چرا نوآموزان حتی از خواندن و درک مساله های معمول درکلاس و کتب درسی عاجز هستند؟ آیا مربیان و کارشناسان آموزش ابتدایی این باور را دارند، که درک و فهم مساله برابرحل نصف آن مسئله میبا شد؟ آیا این به آن معنی نیست که ما با مسایل ساده زندگی روزمره ( قصه های زندگی = مسایل ریاضی) که درکتاب درسی مطرح میشود آشنا نشده ایم؟ توانایی حل مساله(=قصه های زندگی) نشانه تبلور ذهنی مربی و نوآموز درشناخت ودرک و فهم مفاهیم حساب وهندسه میباشد. شاید بصراحت بتوان گفت درک و فهم چهار عمل اصلی و کاربردهای آنها مشکل اصلی آموزش ابتدایی میباشد.

  – آیا مفاهیم ریاضی در کتابهای درسی بویژه در کلاسهای پایه طوری تدوین شده است که مربی با روش فعال و بازیگونه بتواند همه نوآموزان راجسما و فکرا مشغول فعالیتهای آموزشی نماید؟ وضمن چشاندن طعم شیرین توانمندی یادگیری و احساس لذت از آن، راه فرار از مسولیت و رجوع به بازیگوشی را به کودک ندهد؟ هرگاه نوآموز از درک صحیح مفهوم ریاضی ناتوان بماند،مجبور میشود آنرا کورکورانه، فقط حفظ کند. حفظ کورکورانه قاعده ها و فرمولها ،ضمن ایجاد عادت غلط تقلیدکورکورانه و بدون درک و فهم از دیگران ،با احساس رضایت درونی کودک ،و موفقیت واقعی پشتیبانی نمیشود، و بتدریج ، و قطعا دچار بی تفاوتی و بی علاقه گی به درس ریاضی می شود. ذهن فعالترین دستگاه بدن است.و بایستی بدقت کنترل شود.و الا خود کنترل را بدست میگیرد.جسم درکلاس وذهن مشغول…. . 
دراندرون من خسته دل ندانم چیست = که من خموشم و او در فغا ن و در غوغا ست 
  لطفا اگرمیتوانید فقط ۱۰ دقیقه به یک موضوع مورد علاقه خود تمرکز کنید. مطمئن باشید که چون کودک هدف روشنی ازکلاس و درس ریاضی ندارد، ازخود اختیاری ندارد. وکافی است ،راه فرار و بی خیالی برایش بازشود. لذا تاکید میشود، نوآموزان نوپا درآغاز یادگیری نیازمند اجرای بازیها و تجربه های مکرر هدفمندی هستند، تا ضمن کسب عادتهای مثبت اولیه، فرصتهای لازم رابرای تفکر و شناخت مفاهیم مجرد و کاملا ذهنی ریاضیات پایه (حساب وهندسه) را ازدست ندهند،و ضمن کشف و درک صحیح و کامل این مفاهیم ساده، درجهت سازماندهی دقیق آنها در ذهن با فرصت متناسب آمادگی و استعداد خود اقدام نما یند.

  – چرا اکثر مربیان و هم نوآموزان نسبت به درس ریاضی و کلاس مربوطه احساس مثبتی ندارند؟- چرا برخی(شایداغلب انها) ریاضیات ابتدایی را هنوز فرمولوار تدریس میکنند. چرا کارشنان محترم به محتوای کتب درسی و روش تدریس آن به دقت توجه ندارند؟ آیا مناسب تر آن نیست که ، از روشی استفاده شود که ،به تفکر و توانایی استدلال کودک ( که هدف اصلی آموزش ریاضی میباشد.)،کمک کند؟ چرا برخی ،حتی ازجمع کارشناسان، متاسفانه ریاضیات ابتدایی را با ساده انگاری مورد بی مهری قرارداده اند؟نمونه آن کتابهای درسی با کمبودها و روش تدریس آن…که جاده یک طرفه تحمیل از یک نقطه به سراسرکشور،و آنهم یا اعمال نظردرانتخاب افراد مورد نظرخود برای مربیگری و… میباشد. -آیا آموزش ابتدایی میتواند یکبار و برای همیشه (چون افلاطون ،که میگویند برسردرمدرسه افلاطون نوشته شده بوده :کسیکه هندسه (ریاضی) نمیداند، واردکلاس نشود. البته برای اینکه همه از درک وفهم مفاهیم کلاس و تدریس و یادگیری احساس موفقیت کنند.و از پیشرفت کار آموزش لذت ببرند.) .- کسی را که ریاضیات پایه (ریاضیات آموزش ابتدایی) ویا ریاضیات کاربردی را به دقت نمیداند، به مربیگری و آموزش و مسئولیت و..(آنهم آموزش بیش از یک میلیون نفرنوآموز درهرپایه درسی = یعنی حدود 15 میلیون نوآموزجویای مهارتهای زندگی) پذیرفته نشود؟ زیرا آشنایی کامل با ریاضی ومفاهیم وکاربردهای آن و… همان تعهدعلمی مربی ،و آشنایی دقیق با روشهای تدریس ریاضی و توانایی استفاده از روشهای مناسب آموزش ,همان تعهد حرفه ای مربی محسوب میشود.آیا درانتخا ب و اسنخدام و رتبه بندی ،آزمون دقیقی درمفاهیم ریاضی وروش آموزش بعمل می آید؟ آیا در رتبه بندی و… شاغلین ازاعمال نظرهای افراد بظاهر صاحب نظر میتوان پیشگیری کرد؟
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست = در باغ لاله روید و در شوره زار خس

    - آیا میشود؟ آیا میشود به جای تدوین یک سری کتاب ریاضی آموزش ابتدایی(کتاب اول یا کتاب دوم یا... تا کتاب ششم ) از یک نقطه (تهران) برای استفاده میلیونها نوآموز کشور پهناور, از درگز تا دارخوین و از چالدران تا چابهار, که به لحاظ آداب و گویش و نوع کسب وکار ونوع فعالیتهای اقتصادی و کشاورزی وامکانات وشرایط محلی باهم متفاوت هستند, وفراگیران هر منطقه آمادگیهای خاص خودرا کسب کرده اند, آیا میشود تدوین محتوای ریاضی این کتب درسی را به چند استان برخوردار و آماده قبول مسئولیت واگذار کرد؟ تا ضمن استفاده از این آمادگیها و شناختهای وتوانمندیهای ذهنی, جهت آشنایی عمیقتر نوآموز با مفاهیم پایه و بنیادی حساب و هندسه کاربردی, نقش سازنده ای را, فراگیران نوپا احساس کنند ,و باعلاقمندی به فعالیتهای یادگیری بامسئولیت بپردازند. ودر ضمن سازمان های آموزش وپرورش استانها از حق انتخاب بهترین کتاب برخوردار شوند, و با استفاده از سلیقه ها و ابتکارات جدید و محلی و... ,زمینه سازندگی دیگری برای تعقل وتفکر و نوآوری ونوپردازی در تدوین کتابهای درسی, مخصوصا درس مهم ریاضی فراهم شود؟ البته مفاهیم و محتوا, اهداف و.... قبلا در مرکز تصمیم گبری کشور تدوین و دراختیار استانها گذارده شود.

  – چرا اکثرفارغ التحصیلان حتی فارغ التحصیلان دانشگاه ها وهمچنین دانشجویان مراکز تربیت معلم ازآموزش دوره ابتدایی بویژه آموزش درس ریاضی خاطره خوبی ندارند؟-آیا میتوان گفت هرفردبنوعی دراین دوره وبویژه زخمی درس شیرین ریاضی شده است؟-آیا میتوان گفت زخمهای ریاضی ازدوره ابتدایی آغاز وبتدریج عمیق ترشده وحتی درزمینه های مختلف یادگیری آثار منفی از خود بجای گذاشته است؟ – آیا میتوان امیدوار باشیم لااقل ازاین ببعد کلاس درس وتدریس ومربی گری رادراختیار افرادی بگذاریم، که حتما وقطعا با ریاضیات ابتدایی ومفاهیم آن (ونه جمع وتفریق وجدول ضرب آنهم بطورسطحی) بصورت علمی–کاربردی آن آشنا باشد؟ -آیا میشود یک مجموعه پرسشهای منظم ازمفاهیم واصول وروشها وکاربردهای آن ،درآزمون انتخاب مربی جدید ویا تعیین رتبه ومقام علمی شاغلین تهیه وتنظیم ومورداستفاده قرار بگیرد،وبا یک تیر چندین هدف مهم واساسی نشانه گیری شود؟لازم بیا د آوری است که وقتی فردی با ریاضیات پایه، و بروایتی ساده وپیش پا افتاده، آشنا نباشد،یا حتی اهمیتی هم برایش قائل نباشد، چگونه دل به درک صحیح روش تدریس آن میدهد وبرای جمع آوری اطلاعا ت تازه وجدید، وقت میگذارد.تا در کلاس درس با کمترین هزینه وصرف انرژی بهترین محصول داشته باشد. انتخاب آشنایان با ریاضیات پایه ،بجای انتخاب آشنایان مسئولین ،دراین مقا م یکی ازراه کارهای اصلی و شرط لازم موفقیت است.

  – چرا بعد از ۲ یا ۳ سال آموزش اولیه (درمقطع ابتدایی)، جز عده ای قلیل ،بقیه از ریاضی و حساب وهندسه راضی نیستند.و حتی بدشان هم می آید؟ وباید توجه داشت آنعده قلیل هم،با مفاهیم ریاضی به دقت آشنا نیستند.بلکه فقط فرمولهای ارائه شده راخوب حفظ کرده وصحیح یکار میبندند.شاید ما وکارشناسان ما وبویژه تدوین کنندگان کتب درسی، هیچگاه زخم هایمان را خوب نشتاخته ایم؟ وشاید اصلا ضرورتی هم دراین زمینه احساس نکرده ایم؟ متاسفانه آموزش ابتدایی هنوز ازیک سیستم ارزشیابی علمی درزمینه کتابهای درسی وبودجه بندی آن،و روشهای تدریس،یادگیریهاو پیشرفت تحصیلی نوآموزان ،نقش و هماهنگی درمدارس ،توانایی مربیان و کارشناسان و…. برخوردار نمیباشد.آیا نباید پذیرفت که همه ما بنوعی دراین دوره مهم وسرنوشت ساز،با آسیب های اولیه و آنهم با آثارمخرب بعدی آن مواجه شده ایم؟که آثارمخرب آن بی تفاوتی به درس وبی علاقگی به تلاش و یادگیری و رشد،و نا امیدی از… ،آنهم درسالهای مهم خودشناسی وخودسازی وخودباوری و اتکا بخود,…بوده است.مطالعه نتیجه تحقیقات خانم دکترپریرخ دادستان ، که با نظا رت خانم دکترپروین کدیور وآقای دکترعلی رضا کیامنش،که در نواحی 19گانه تهران بزرگ انجام شده است ، ممکن است ،برخی پرسش ها را پاسخ ،و برخی پرسش های جدید را نیزمطرح نما ید.
شیخ اجل سعدی علیه الرحمه می فرما ید:

خشت اول چون نهد معمار کج = تاثریا می رود دیوار کج

  -اصولابا توجه به سه پرسش زیر ازمربیا ن ومدیران .کارشناسان و…، میتوان نتا یجی هرچنداندک را بدست آورد: ۱-چه خوانده ای؟ (بررسی مدرک ها ومدرک گراییها). ۲-چه میدانی؟ (ارزیابی از حافظه ها و تئوریها ونظریه ها، که البته حتما بایستی پرسشها دربرگیرنده و درسطوح ۶ گا نه حیطه شناختی مطرح شده با شد). ۳- چه میتوانی؟(بررسی تواناییها در میدان عمل ،البته نه پس از مرگ سهراب) .هرگاه مجموع پاسخها در پاسخ سوال سوم خلاصه شده باشد،آنگاه طرحها ویرنامه ها،شیوه اجرا و ارزشیابی ها، بازنگری ها وتغییر و نوآوری وبازسازی ها معنی پیدا خواهند کرد .لازم به یادآوری است که آگاهی ازوضع موجود(ارزیابی ازوضع موجودو آگاهی ازعملکردخود) آغاز مناسبی درجهت حرکت بسوی وضع مطلوب میباشد.

  - درحال حاضرمناسب ترین نوع ارزشیابی از نوآموزان هرپایه ،ارزشیابی ازآنها در آغازسال تحصیلی بعد(یا ارزشیا بی تشخیصی درآغازهرسا ل تحصیلی، توسط مربیا ن کلا س جدید ویا توسط ارزیاب مهمان ) میباشد. بویژه دراول هرسال تحصیلی توسط مربیان مقطع بعدی (اجرای آزمون استاندارد شده توسط کارشناس و…) ، مثلا در سال اول راهنمایی جهت ارزشیابی از دسترنج آموزش ابتدایی ، بهترین ودقیقترین نوع ارزیا بی ونظر سنجی خواهد بود. تا برای رفع مشکلا ت آموزشی راه حلهایی رابتوان اندیشید،و اقدامات لازم واساسی را پیش بینی وتوسط کا رشناسان فنی به اجراگذاشت. والا هرچند دهه ، فقط کتب درسی تعویض خواهدشد.و صدالبته فبل ازتعویض کتاب درسی ، کتابهای به اصطلاح کمک درسی زودتر دراختیار قرار خواهدداشت. ومجددا مسیرآزمایش وخطا تکرار، ومسایل همچنان تکراری باقی خواهدماند. وسنگینی این بارپرمسئولیت تماما، بردوش نوآموزان واولیاء ومربیان آنها خواهد افتاد.
   ( مو لانا می فرما ید:)

زشتی خط ، زشتی نقا ش نیست = بلکه از وی ، زشت را بنمودنی ست
قوت نقاش باشد ، آنکه او = هم تواند زشت کردن ، هم نکو


  – یادگیری ریاضیات پایه، مثل یادگیریهای دیگرمهارتها ( دوچرخه سواری – انواع ورزشها- نقاشی- پوشیدن لباس- وانواع هنرهاو مشاغل وبازیها …. ) ، برای زندگی معمول همگان نه تنها لازم است ، بلکه بعلت ایجاد آمادگی درک وبکار بستن صحیح دستورات واجرای موفق آن مهارتها، واجب نیز می باشد. ولی همچنانکه انتظاری نیست ، تاهمه ، به قهرمانی دوچرخه سواری،وحتی درساده ترین رشته های آن بیندیشند,یاکسب مقام کنند، وهمانقدرکه مهارت دوچرخه سواری مشکلات روزمره ی زندگی فردی و اطرافیانش را از پیش پا بر دارد، کفایت میکند. همچنین ،در درس ریاضی نیز واجب نیست همه مقام اول کلاس بشوند. و یا در آینده حتما رشته ریاضی – فیزیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. یادگیری ریاضیات درحدنیاز ،درحدتوانایی درست فکر کردن ،درحدتوانایی حل مسایل روزمره ,و همچنین جهت حل مشکلات یادگیری در زمینه دروس دیگر ازجمله علوم و مهمترین ان یعنی زبان فارسی که زمینه ارتباط ودرک متقابل مهارتها میباشد, واجب وضروری است.چون ریاضیات زبان علمی درک مسایل ومشکلات و زبان علمی درک روابط درمهارتها و زبان علمی تجزیه وتحلیل ودرک واقعیتها میباشد. 
    استاد سخن سعدی می فرماید ;  گوش هوش کسی دارد,که میداند ,نمیداند.   
ویا آنگاه که می فرماید:
گر از بسیط زمین, عقل منعدم گردد= بخود گمان نبرد هیچکس , که نادانم
     
     گفته میشود طبیعت واصولا جهان هستی,به جز انسان از خطا بدور هستند. و این انسان است  که دارای اختیار در تصمیم گیریها وقضاوت ها و داوریها و همچنین تجزیه وتحلیلها و اینده نگریها و تصورسازیها ,همراه با خلاقیت و نواوریها میباشد,قطعا دچارخطا میشود. برخورد با مشکل درزندگی ,و تلاش برای یافتن راه حل آن مشکل ,یک امر معمولی وطبیعی انسان بشمار میرود.انسان دائما درفکراست .چکار باید کرد که او ناچار از تقلید وکپی برداری انهم کورکورانه نشود . و ضمن شناخت دقیق مشکل و همراه با تجزیه وتحلیل منطقی راه حل مناسب و مبتکرانه پیدا کند .لذا میتوان گفت بدون ریاضی نمیتوان زندگی معقول ومنطقی وبی خطا, انهم , حتی در یک مدل ساده زندگی فراهم کرد. میتوان نتیجه گیری کرد که, توجه به ریاضیات پایه در دوره عمومی آموزش و پرورش , از اولویتهای مهم آموزش وپرورش هر کشور محسوب میشود. 

(هر چه کنی , به خود کنی  ,  گر همه , نیک و بد کنی .)

    افلاطون : برسر درب آکادمی ( دانشگاه ) خود نوشته : هر کس هندسه نمی داند وارد نشود.
   منشا هندسه ریاضی است . زیبایی های هندسه , از طریق خلاقیت های هنری , عشق می آفریند . ما ناچار از زندگی در زمان و مکان ( فضاهای هندسی طبیعی , یا دست آورد خلاقیت خود) هستیم. و هندسه علم اندازه گیری همه امکانات این فضای هندسی است , که انسان ناچار از آشنایی و کار و تلاش و زندگی در آن و با آن می باشد.
   
   ارسطو : بی عدالتی آن نیست که با افراد مساوی , به شیوه متفاوت برخورد شود , بی عدالتی آن است که با افراد متفاوت بطور مساوی برخورد شود .  فراگیران هر کلاسی به لحاظ هوش بهر و آمادگی ها , متفاوت هستند ,  بایستی عدالت رعایت شود. همچنین مربیان یک ناحیه یا منطقه یا... قطعا در توانمندی , آگاهی , تعهد , انگیزه و هیجان و انرژی , هم درشناخت ظرفیت و استعداد و... فراگیران , و هم توانایی ارتباط و راهنمایی و کمک مؤثر به هر یک از فراگیران , نقش آفرینی خاصی از خود به نمایش میگذارند , مورد توجه قرار گیرد. تا ضمن رعایت عدالت در سیستم اجرایی و تشویق استعدادها , از هر نوع زمینه بی تفاوتی و دلسردی و... پیش گیری گردد. 

   آلبرت انیشتن : بعد از جنگها, بویژه جنگ جهانی دوم , و بویژه بعد از بمباران هیروشیما و...  : بی ایمان وارد معبد علم نشود . دنیا میدان است , برای آموختن علم , نه برای جنگیدن . انیشتن می افزاید : من نمی توانم یک دانشمند اصیل بدون ایمان عمیق به هدف را درک کنم . شرایطی که می توان به این صورت منعکس کرد , این است که: علم بدون دین لنگ است , و دین بدون علم کور است. نظریه نسبیت انیشتن بیانگر آن است که , همه چیز از علم بشر نسبی است . چون علم فقط می تواند در مورد آنچه که هست , یقین حاصل کند , نه در باره آنچه که باید باشد.
   جای بسی غم و اندوه خواهد بود که افرادی یا حلقه هایی در نظام آموزش وپرورش وارد شده باشند, که شعور , شرافت , و انسانیت رابه فروش بگذارند. یا لنگ باشند و یا کور , و یا هم لنگ باشند و هم کور , مثل پزشکی که علی رغم سوگندی که برای حفظ جان انسان هاخورده است , علاوه بر حقوق و درامد مکفی خود , جراحی های حیاتی و اورژانسی را منوط به دریافت حق الزحمه ویژه می کند. ویا مهندس ساختمانی که , ناظر ساخت یک ساختمان بزرگ است ,  و بدون توجه به کیفیت ساخت , اسناد و مدارک را امضا وجان عده ای انسان را به خطر می اندازد. ویا مدیر و مسئولی که ..... .

    استاد سخن سعدی: با تاکید بر جمله (علم نا پرهیزکار , کور مشعل دار), می افزاید:ملک از خردمندان جمال گیرد, ودین از پرهیزکاران کمال یابد.وسپس چنین می سراید:
پندی اگر بشنوی, ای پادشاه = در همه عالم, به از این پند نیست
جز به خردمند, مفرما عمل = گر چه عمل, کار خردمند نیست
  
   آیا میتوان امیدوار بود , که این موارد و نظریات مهم دانشمندان بزرگ , در انتخاب دانشجویان و... مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان  و... به عنوان قانون  و شعار مورد توجه و اجرا قرار بگیرد.
    همه این موارد تاکید برنقش پر اهمیت والدین و به ویژه مربیان و... و هدفمندی و دقت و تلاش و قانونمندی و پی گیری آنها دارد. 
هرچه کنی , به خود کنی = گر همه , نیک وبد کنی .
خشت اول چون نهد , استاد کج = تا ثریا می رود , دیوار کج.
نابرده رنج ,گنج میسر نمی شود = مزد آن گرفت , جان برادر که کار کرد.

یک ضرب المثل پر معنا درمورد,
نقش یا مقام آموزگار  ( که میگویند نقش انبیاست ) 
هرکسی را دو آموزنده هست :
یکی روزگار (زمان و مکان و فضاهای هندسی و ...) و دیگری آموزگار ( والدین و به ویژه مربیان و ...)
اولی زندگیت را می گیرد , تا بیاموزی .( آن هم , اگر بیاموزی )
و دومی زندگیش را میدهد , تا بیاموزد. ( آنهم اگر قدر بدانی , و تخریبش نکنی )

 به امید آینده ای بهتر, برای زندگی و سازندگی
- زندگی , دوختن شادی هاست ,
- و بتن کردن, پیراهن گدار امید ,
- ذهن ما باغچه ایست , گل در آن باید کاشت .
- گر نکاری گل سرخ , علف هرز در آن میروید.
- گل بکاریم , بیا
- تا مجال علف هرز فراهم نشود.
- زندگانی , هنر , روزنه در ناریکیست.


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.