گل اگر
admin
آخرین نوشته ها
2541
گل اگر، در فصل خود بوئیدنی ست = دستهایت (مهربانا)، تا ابد بوسیدنی ست .
درمیان دست هایت , عشق پیدامی شود = زیر باران نگاهت,نسترن وا میشود
باعبور واژه ها, از گوشه لبهای تو = مهربانی های قلبت, خوب معنی می شود
رمزهای موفقیت مربیان عاشق آموزش و پرورش ذهن های خلاق و نوآور :
- نخستین رمز موفقیت مربیان در کار تدریس ،علاقمند کردن فراگیران به امر یادگیری است.
جهت موفقیت لازم است از رغبتهای طبیعی کودک ( بازیهای ساده و هدفمند ریاضی گونه، که حتما از متن اصلی ریاضیات پایه انتخاب شده باشد.و از حاشیه ها که هم خسته کننده و هم پراکنده و هم وقت گیر و ضایع کننده میباشند،پرهیز شود.) استفاده شود. تا کودک ضمن بازی در دفعات (جستجوگری و آزمایش و خطا و پرسشگری) طی روزها و هفته ها، به درک مفهوم اصلی، و وزن و اهمیت آن از طرفی، و همچنین شناخت و آگاهی از مهارتها و ناتوانیهای خویش ( چون یادگیری یک عمل فردی است.و این کودک است که بایستی برای یادگیری و رفع مشکلات خود و خودسازی اقدام کند.) و درفرصتهای پیش رو، به بازسازی خویشتن همت گمارد. تا کید میشود, ۳۳ هفته،۵ جلسه ای= ۱۵۵ جلسه حداقل ساعات تدرس ریاضی درابتدایی است، زمان و فرصت کمی نیست.
روح پدرم شاد که می گفت به استاد = فرزند مرا , عشق بیاموز و دگر هیچ
- دومین رمز توفیق در امر تدریس و یادگیری ، تسلط مربی به موضوعی که تدریس خواهد شد. و آگاهی از پیش نیازها و همچنین اهداف ، نتایج و آثاری که بعد از تکمیل یادگیری بصورت مهارت و توانایی، در کودک حاصل خواهد شد.و پاسخگوی نیازهای نوآموز در کلاس ، یا کلاسهای بعدی در درک و فهم مفاهیم ریاضی،و همچنین بدست آوردن آمادگیهای لازم کسب مهارتهای ضروری زندگی مستقل برای خود خواهدبود.
سیه چشمی بکار عشق استاد= بمن درس محبت یاد میداد
مرا از یاد برد آخر، ولی من = بجز او عالمی را بردم از یاد
- سومین رمز نیز , انتخاب مناسب ترین شیوه تدریس , که ارائه مطلب درحدتوان و درک تک تک نوآموزان باشد. بطوریکه همه از آن سفره بهره مند شوند. مناسب ترین روش همان بازی های هدفدار(پیش بینی فعالیتهای هدفمند برای نوآموزان که به کشف ودرک معنی (یادگیری) آنها منجر میشود.) با روش تدریس فعال همراه با کمکهای اولیه (بصورت بازیهای انفرادی،هرکس به تنها یی – تیمی درگروههای تا ۶نفره – ویا کلاسی همه عضوی از یک مجموعه به اجرامی پردازند.) یعنی همراه با تجربه وعمل میبا شد.اصولا به جهت رسیدن به هدف مهم و اساسی توانایی درست اندیشیدن و استدلال و تفکر خلاق لازم است،هرکس متنا سب با نیازهای شخصی خود بکمک تجربه های دقیق ، فرصت تحقیق ،تصحیح و پردازش آنچه که از طریق حواس خود کسب نموده است، بدست آورد.
ای روح بزرگ تو، سرشارتر از دریا = اندیشه والایت ، در و گهر ژرفا
درقدر و مقام تو، بین این سخن مولا= من علمنی حرفا، قد صیرنی عبدا- رمز چهارم , پیش بینی امکانات ، وسایل کمک آموزشی ، زمان بندی و تعیین فرصت و…در نحوه اجرا ( ۹ ماه و هفته ای ۵ جلسه در۵ روز متفاوت آموزش (یا بازی , و تجربه و پرسشگری و تفکر و...) – وسایل ساده و فراوان و بی خطر ،و حتی دست ساز خودکودک و… وبا برنامه ریزی دقیق و…).آنقدر بسازد و تخریب کند ،آنقدر آزمایش وخطا کند ، که دیگر خطا نکند. مخصوصا در سنین بزرگی، که احسا س بزرگی هم دارد ،و خطا از او جایز نیست.به ویژه آنگاه که ،خود را درجمع می بیند،احساس شکست و تلخ کامی برای وی سنگینی خاصی خواهد داشت. ضرورتا بایستی روشی در کلا س انتخاب شود، که فرصت اشتباه کردن،بکمک مهارتهایی که در کودک ایجاد میشود درجلسا ت بعدی و همچنین درخارج ازکلا س ، لااقل به حداقل برسد.( لطفا به چندنمونه طرح درس روشهای فعال همراه با کمکهای اولیه رجوع فرمایید.) بطوریکه، بعداز هرمرحله (هرحلقه) یادگیری ، کودک با احساس سرافرازی واقعی و باطنی به نمایش توانایی های تازه کسب نموده خود بپردازد.و این احساس لذت و غرور، توام با آرامش و امید، انگیزه و اهرمی درجهت ادامه کار باعلاقه به یادگیری بیشتر، کودک را به تلاش وتحرک بیشتر دراین زمینه وا بدارد.
پای درکلاس بگذار،تا جسم جان بگیرد=احساس زنده بود،در من توان بگیرد
من باشم و دوباره، سرسبزی سرودن=خاموشی عواطف، در من زبان بگیرد
ای کاش هیچ یک از مربیان عزیز در کلاس درس تنها نماند.همت و پشتکار چوپانان،عشق و عاطفه وفنون کبوتربازان،آمال و آرزوهای پدران ومادران ، و تعهد علمی و اخلاقی وحرفه ای آموزگاران، راه موفقیت نونهالان کشور را هموار و تامین نماید. یاد و خاطره شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر گرامی باد، که براساس پیام وزین و ماندگار (دبستانها را دریابید، دانشگاهها بسی دیر است ) ، مراکز تربیت معلم جدید را بنا نهادند .
نقش آموزگار بر دلهاست = دیگری جای او نمی گیرد
آنکه دلها به عشق او زنده است = در دل عاشقان نمی میرد

نمونه ای از عشق مربیان به فراگیران نوپا , به سرچشمه های زندگی و سرمایه های سازندگی , در امر آموزش وپرورش , به زبان حکیمانه و موسیقیایی حضرت مولانا :
آمده ام که تابخود , گوش کشان , کشانمت = بی دل وبی خودت کنم , در دل وجان نشانمت
آمدم ای بهار خوش , پیش تو ای نهال گل = تا به کنار گیرمت , خوش خوش و می فشانمت
آمده ام که تا ترا , جلوه دهم در این سرا = همچو دعای عاشقان , فوق فلک رسانمت
گل چه بود , که گل تویی , ناطق امر قل تویی = گر دگری نداندت , چون تو منی , بدانمت
روح و روان من تویی, فاتحه خوان من تویی = فاتحه شو تو یک سری , تا که به دل بخوانمت
صید منی , شکار من , از چه ز دام جسته ای؟ = جانب دام باز رو , ور نروی , برانمت
گوی منی و میدوی , درچوگان حکم من = در پی تو همی دوم , گر چه که می دوانمت
الگوی عمومی تدریس ( تلاش در امر مدیریت ذهن های نوآموز و جستجوگر و بازیگوش) :
الگوی تهیه و تنظیم فعالیت های یادگیری و متاثر از تدریس , یا طراحی و تدوین طرح درس , شامل چهار گام , اما برای بهره گیری در کلیه کلاس ها , که زمینه دقت عمل و بازنگری و باز سازی و دقت در کلیه مراحل پیشرفت یادگیری و رشد نوآموزان در کنترل مربیان فراهم می سازد. این چهار گام ضرورتا بایستی قبل از ورود به کلاس به عنوان طرح درس تهیه وآماده استفاده باشد.
گام اول تدوین هدف های تدریس : تدوین هدف های کلی , تدوین هدف های رفتاری و اجرایی, تهیه چندین نمونه تمرین , آماده سازی وسایل آموزشی ضروری و مورد نیاز, پیش بینی شرایط زمانی و مکانی و ملاک های موفقیت.
تهیه هدف های مرحله ای و اجرایی , پیش بینی نمونه های فعالیت های که به عنوان تدریس و با برنامه , مرحله به مرحله, وبا نظارت مربی, توسط فراگیران بمنظور یادگیری اجرایی میشود. و نوآموزان را لحظه به لحظه , جسمی و ذهنی درگیر موضوع مورد نظر می نماید. و مانع فرار از مسئولیت فراگیران میشود.
بمنظور تاکید بر نکات مهم و قابل کنترل و ارزیابی فعالیت های آموزشی, لازم است چندین نمونه ارزشیابی پایانی نیز تهیه و تدوین و آماده برای اجرا در گام چهارم باشد.
گام دوم ارزشیابی تشخیصی : تعیین پیش نیازها و مهارت ها و توانایی هایی که به اصطلاح پیش نیاز یا زمینه درک وفهم درس جدیدمی باشند ,و زمینه درک وفهم مفاهیم مورد نظر در درس جدید را برای نوآموزان فراهم می سازد. ارزشیابی ورودی یا تشخیصی به دو منظور یا هدف مورد استفاده قرار می گیرد: اول ,یادآوری آن سری از درس ها ومهارت ها که کودک امروز برای درک درس جدید بکمک آنها وابسته است. دوم , اینکه با ارزشیابی از این پیش نیازها , و یافتن اشکالات و رفع اشکالات پیش آمده, با اطمینان وارد تدریس درس جدید بشود.
گام سوم فعالیت های ضمن تدریس و ارائه درس جدید : شامل انتخاب بهترین و مناسب ترین روش تدریس ,( انواع روشهای تدریس عباتند از: 1- روش تدریس فعال و همراه با تجربه وعمل: کودک بسازد تا ناچار به آن کارها و پیش آمدها و... ونتیجه بیاندیشد و بفهمد و به زبان آورد و... .آنگاه که کودک گام های اولیه یادگیری را بر میدارد. 2- روش تدریس نیم فعال یا روش دیداری شنیداری, آگاه که کودک تجربه کافی ولازم را قبلا کسب کرده است . ومربی بمنظور تکرار ویادآوری و همچنین کمک به نواموزان ضعیف خود فعالیت های آموزشی را اجرا میکند ویا روی تابلو و با نقاشی نمایش میدهد ,وابته همراه با پرسشگری و توضیح آن . 3- روش تدریس استدلالی: آنگاه که فراگیران تجربه کافی برای یادگیری دارند و در دوره تفکر انتزاعی بسر میبرند, این روش مناسب خواهد بود.که این روش خود شامل انواعی مثل قیاسی و استقرایی و... و سقراطی که میتواند با پرسشگری و بحث و گفتگو همراه باشد. 4 - روش تدریس ماشینی یا بدون استدلال : زمانی که موضوع مورد تدریس نیاز به استدلال ودرک وفهم ندارد و فقط بایستی حفظ شود و بخاطر سپرده شود. و هرزمان که مورد نیاز بود بخاطرآورده واز آن استفاده بشود. مثلاعلائم ریاضی ونام نماد آنها ویا نام شکل و... میوه ها , شهرها, کشورها, و. تاریخ و جغرافی و... که بایستی در حافظه نگداری و بموقع ضرورت از آن استفاده شود.). همه این برنامه ها بمنظور فراهم آوردن فرصت های لازم برای درک و فهم , خوگیری , و یادگیری و تغییر رفتار براساس یافته های جدید. و همچنین پیش بینی وسایل کم آموزشی و مراحل استفاده از آنها همراه با پرسشگری و تاکید بر نکات مهم و کلیدی , و بالاخره پیشرفت مرحله بمرحله و طی زمان و فرصت مناسب تجربه و درک اکثریت نوآموزان انتخاب شود, بطوری که موفقیت حداکثری حاصل این برنامه ریزی و فعالیت های آموزشی بشود.
گام چهارم ارزشیابی پایانی : بعد از پایان فعالیت های تدریس و یادگیری بمنظور ارزشیابی از کلیه فعالیتها اعم از یادگیری نوآموزان, و یا روش تدریس مربی, از طریق ارزشیابی میزان یادگیری نوآموزان در عرضه و بکاربستن آموخته ها در حل مسائل و مشکلات پیش بینی و مطرح شده , و بالاخره بازنگری و رفع اشکال , وتصحیح به موقع طرح درس و طراحی آموزشی , برای استفاده در کلاس ها و تدریس های بعدی , وهمچنین تعیین نمونه تمرین های ضروری و لازم براساس ارزشیابی انجام شده برای فراگیران بجهت رفع اشالات و تثبیت آموخته های جدید و تغییر نسبتا ثابت در رفتار فراگیران و در ادامه کنترل و پی گیری راه تعامل صحیح مربی و نوآموز هدف کلی این برنامه ریزی می باشد.
روش های تدریس فعال: (با تاکید بر تجربه و تفکر نوآموزان بر مفهوم مورد نظر)
استاد سخن سعدی :
مرد هنرمند خرد پیشه را = عمر دو بایست دراین روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن = در دگری تجربه بستن به کار
انسان در سراسر زندگی به روش های عملی گرایش دارد. احتیاج طبیعی کودک نوآموز به فعالیت و بازی و تجربه کردن و ایجاد روابطه اجتماعی , بیشتر از ساکت نشستن و دیدن و شنیدن و تحمل دیگران ارزشمند و مفید میباشد. تفکر کودک به ویژه درسنین اولیه یادگیری و رشد, و در اولین برخوردهای شناختی با محیط , نیازمند آنست که از طریق فعالیتهای واقعی و برخورد فیزیکی ( رفتاری و ذهنی ) با فضاهای هندسی محیط و وسایل و رویدادها , حمایت و پشتیبانی شود. هیچ روشی بهتر از عمل و تجربه و آزمایش , نمی تواند کودک بی تجربه را از تندروی ها و عقب ماندگی های ذهن و فکر و حافظه و همچنین مهارت های رفتاری مصون نگهدارد. وهمچنین هیچ روشی بهتر از روش فعال, نمی تواند موجب تعادل و استحکام تدریجی در باورها و شخصیت و اراده کودک نقش سازنده ایفا نماید. باید پذیرفت , برای اینکه کودک بتواند اعمال ذهنی خود را جهت برخورد با مسایل و مشکلات , بکمک تجزیه و تحلیل و ترکیب و نوآوری هماهنگ نماید تا مناسب ترین راه حل را انتخاب و به اجرا بگذارد.نوآموز باید وسایل آموزشی یا دیگر وسایل مورد استفاده در محیط زندگی را دستکاری کند و تجربه کسب نماید. باید توجه داشت که مفاهیم ریاضی اصولا مجرد و ذهنی هستند, و بیش از مفاهیم دیگر , نیازمند تفکر همراه با تجربه و آزمایش می باشند. و کودک به کمک اجرای اعمال واقعی و حقیقی( درک واقعه ها ی ضمن فعالیت و بازی) می تواند به انجام اعمال ذهنی (تفکر برای درک واقعیت ها) و درک صحیح مفاهیم ریاضیات کاربردی بپردازد. و از توانمندی های خود خوشنود و امیدوار به فعالیت های یادگیری و رشد ادامه دهد.
یک ضرب المثل چینی :
- آنچه را که می شنوم , فراموش میکنم .
- آنچه را که می بینم , به خاطر می سپارم .
- آنچه را که انجام می دهم , می فهمم .
مراحل روش تدریس فعال :
مراحل تدریس فعال بایستی براساس مراحل ساخته شدن مفهوم در ذهن (بازی های طراحی شده و هدفمنذ , درک و فهم فعالیت های بازیگونه, خوگیری وکسب عادت , عرضه و بکاربستن و نمایش رفتاری و عملی مهارت های جدید) و همچنین با توجه به الگوی تعامل و ارتباط در کلاس تنظیم شود. تاکارایی و اثربخشی بالاتری را کسب نماید. مراحل روش تدریس فعال عبارت است از : 1- فعالیت های یادگیری . 2- بحث و گفتگو . 3- فعالیت های تدریس . 4- رجوع به کتاب درسی . 5- کنترل و ارزشیابی . 6- رفع اشکال . 7- تعیین تکلیف .
1- فعالیت های ویژه یادگیری : دستوراز من, فکر و عمل توسط خود نوآموزان , بصورت فردی , تیمی یا گروهی(2یا3 تا 6 نفره متناسب توانمندی فراگیران) , و کلاسی (همه در یک گروه ). ضمن تعامل و بحث و گفتگو و جستجوگری و پرسشگری. وطبق طراحی آموزشی و طرح درس, تا خود کودک ضمن برخورد با وسایل ساده کمک آموزشی فرصت درک وفهم مسیر و جریان ریزه کاری ها و مشکلات کار و درک واقعه های کار ضمن انجام خواسته های مربی( طبق طراحی آموزشی,نظارت و دستور از مربی, و فکر و عمل با فراگیران )که باید به یادگیری اکثریت نوآموزان ختم شود.
2- بحث و گفتگو : پرسش از مربی , یراساس پیش بینیها که در طرح درس نوشته شده , ویا پرسش های جدید پیش آمده وضروری ویا پرسش هایی که ازسوی فراگیران مطرح میشود. دقت در هدفدار کردن برداشت ها از نتیجه فعالیت ها ,و هدفمندی تفکر و تعقل در مسیر واقعیت های کشف شده, و ترجمه آن به زبان ساده کودکانه .
3- فعالیت های تدریس : تکرار فعالیت های یادگیری فراگیران بطور دقیق توسط مربی در جلو کلاس و با نقاشی روی تابلو و همراه بحث و گفتگو وتاکید بر نکات مهم و کلیدی , وجمع بندی و رد نادرستی های احیانا پیش آمده در کلاس .
4- رجوع به کتاب درسی : جهت تکرار مجدد نوآموزان بر روی صفحه کتاب خود و با نظارت مربی جهت اطمینان بیشتر که برنامه های انجام شده, هدفمند میباشد. ضمنا بر خوگیری و انتخاب فراگیران و همچنین آمادگی بکاربستن مهارت های جدید توسط آنها اطمینان حاصل شود.
5- کنترل و ارزشیابی پایانی جلسه : ضمن طرح پرسش های پیش بینی شده در تدوین طرح درس , و ارزشبابی از مهارت های آموخته شدهء این جلسه , سعی در یافتن اشکالات و کمبودها و اقدام در پاسخگویی , و همچنین شناخت تفاوت های فردی فراگیران, و بازنگری در تدوین بهتر طرح درس در برنامه های بعدی, مورد توجه قرار گیرد.
6- رفع اشکال : رفع اشکالات موجود در برداشت برخی از نوآموزان و سعی در تصحیح و پردازش و تکمیل آنها , و همچنین آمادگی برای پردازش طرح درس استفاده شده و بازنگری در تدوین جزئیات در مراحل هفتگانه آن.
7- تعیین تکلیف : جهت تکرار نوآموزان در منزل , با تاکید بر تثیب خوگیری و توانمندی جدید, تنوع در نوع تمرین و تنوع در نوع مشکل , و بالاخره کسب مهارت بیشتر, و مهمتر شناخت مشکلات اساس برخی از نوآموزان, جهت چاره جویی و بازنگری کامل و دقیق درطراحی آموزشی و اداره جریان آموزش و مدیریت ذهن ها , در کلاسهای بعدی مورد توجه واقع شود.
توجه : از زمانی که مربی در این مسیر ,تدوین طرح درس به شیوه علمی و عملی , و اقدام به تدریس فعال در کلاس نماید, روش مربی گری و تدریس و مدیریت ذهن ها در روزها و سال های پیش رو , عملی و موفقیت آمیز و بدون خستگی خواهد بود.و به تدریج شعار تدریس با همراهی علم و عشق و عمل حاصل خواهد شد.
لطفا به قسمنی از یک طرح درس, با روش فعال , به 2 مرحله ارزشیابی ورودی و فعالیت های یادگیری ( در مورد کسر ) توجه کنید :
- ارزشیابی ورودی : اصولا قبل از ورود به تدریس و ارائه درس جدید بایستی ضمن کنترل وسایل آموزشی ( مثلا برای تدریس کسر, قبلا تهیه یک دایره کاغذی به شعاع 4 سانتی پیشنهاد شده است ) و یادآوری خاطرات و تجربه ای نوآموزان در این زمینه تاکید میشود.
- کنترل وسیله : (همه این فعالیت ها با کنترل همراهی میشود.)
- لطفا مرتب بنشینید.
- دایره هاتون را بالا بگیرید.من بتوانم ببینم.
- چه کسی دایره ندارد؟
- کسی که دایره ندارد , از قوطی من بردارد.( البته این نوآموز بعد از کلاس 5 دایره بعنوان کمک برای من یا برای کلاس میسازد. این عمل نه برای تنبیه , بلکه بمنظور درک مشکلاتی که کودک ممکن است داشته باشد, انجام میشود.)
- دایره ها را باهم مقایسه کنید, آیا دایره ها هم اندازه هستند؟ ایوین عمل نیز برای مشکل یابی میباشد. چرا برخی دایره ها مساوی نیستند؟ (که در فرصت مناسب بررسی ورفع اشکال شود.)
- کدام میوه ها کوچک هستند و راحت داخل دهان میگنجند, ,و راحت جویده میشوند؟
- کدام میوه ها بزرگ هستند و بایستی تکه تکه شوند, تا امکان خوردن آن را داشته باشیم؟
- آ یا سیب هم جزو میوه هایی است که باید تکه تکه شود؟
- و... وهرسئوال دیگر لازمه پیشرفت بهترآموزش .
فعالیت های یادگیری : دستور از مربی , و فکر و عمل با نوآموزان , با همراهی کنترل و ارزیابی مربی از پیشرفت کار .
- دایره ها را سیب فرض کنید, که می خواهیم به 4 تکه مساوی قسمت کنیم , وحتما تکه ها با هم مساوی باشد. فکر کنید چکاری باید انجام شود؟ - شما بگید. - حالا شما . و... تا نتیجه صحیح حاصل شود.( البته نباید زیاد وقت گیر باشد, وبایستی مسیری اننخاب شود که نتیجه گیری ساده وسریع حاصل شود)
- هرکس دایره خود را به درستی و دقیق تا بزند و نصف کند, هرکس کارش تمام شد بالا بگیرد من ببینم. ( کنترل)
- این بار هم هرکس نصفه های خودش را باز تا کند و بالابگیرد. (کنترل)
- فکر کنید چکار کردید و چه شده ؟ - هرکس آماده جواب و توضیح است دست بالا .
- علی جان ... . - آقا رضا ... . - و.... و.. و.. - به هر تکه چه می گویند ( نامگذاری : یک چهارم یا ربع ,و یا یک تکه از چهار تکه مساوی )
- طرز نوشتن : طرز نوشتن کسر یک چهارم توسط مربی تو ضیح داده میشود و روی تا دابره ای کشیده و به چهار قسمت
تقسیم میکند و در هر قسمت یک چهارم ریاضی گونه میشود. و ادامه کار با نوآموزان .
- حالا دایره را باز و پهن کنید و با مدادو خط کش محل تا خوردگی را مشخص کنید. ودر هر قسمت به ریاضی یک چهارم بنویسید.
- حالا فکر کنید الان چند تکه از سیب را می خواهید بخورید ؟ لطفا آن تکه هایی را که میخواهید بخورید( 1 یا 2 یا 3 تکه ) را انتخاب کنید. و آن تکه ها را رنگ و یا هاشور بزنید.
- کارتان تمام شد بالابگیرید .
- چه کسانی فقط 1 تکه انتاب کرده ؟ ( تاکید بر یک چهارم) - چه کسانی 2 تگه انتاب کرده؟ ( تاکید بر2تا یک چهارم یا دو چهارم) - چه کسانی 3 تکه انتخاب کرده ؟ ( تاکید بذ3 تا یک چهارم یا 3چهارم ) اابتته همراه با تاکید بر طرز خواندن و نوشتن آنها . - و بالاخره چه کسانی همه تکه ها را انتخاب و هاشور زده است؟ ( به ان چهار چهارم یا یک واحد ( یا یک دانه کامل) انتخاب شده . وروی تابلو یک دایره کشیده و چهار قسمت کرده ,ودر داخل هر تکه به ریاضی یک چهارم می نویسد. و هرچهار تکه را رنگ کرده , و در کنار آن به ریاضی می نویسد ( چهار چهارم = 1 ) . و..
- مرحله تدریس نیمه فعال : تکرارو جمع بندی های مفاهیم مورد نظر با تاکید بر نکات مهم و مشک گشای مفاهیم و فعالیت های هدفمند کسر در جلسه های آینده , توسط مربی .
و ادامه و در مراحل بعدی : ( ورود به کتاب وادامه فعالیت های آموزشی در صفحه کتاب ) و در ادامه اارزشیابی پایانی و بالاخره تعیین تکلیف و... .
شعار یک مربی معتقد به روش تدریس فعال : چرا من مطلب را توضیح بدهم ؟ که شما ( گاهی حدود 40 نفر نوآموز ) بشنوید یا نشنوید؟ راجع به آن فکر بکنید یا فکر نکنید ؟ آن را بفهمید یا نفهمید ؟ ومن شاید هیچگاه و یا بموقع پی نبرم , که شما با تفاوت های فراوان , تا چه حد شنیده اید ؟ و تا چه حدفکر کرده اید ؟ و تا چه حد فهمیده ای ؟ و ... ؟
چرا من با وسیله کار کنم ؟ چرا من روی تابلو از اتصویرها و نقاشی ها استفاده کنم ؟ که آیا همه آنها را با دقت ببینید یا نبینید؟ بشنوید یا نشنوید ؟ بیاندیشید یا نیاندیشید؟ بفهمید یا نفهمید ؟ حوصله داشته باشید یا بی حوصله باشید ؟ و.... و دیگر چراها و... ؟
پس چرا من انجام بدهم ؟ چرا من توضیح بدهم ؟ چرا من از وسایل آموزشی که خودم تهیه کرده ام استفاده بکنم ؟ اگر قرار است شما فراگیران نوپا بفهمید و تغییر رفتار و تغییر مهارت را بیاموزید , و خود را باور کنید که میتوانید, و توانایی درک مشکلات, وهچنین توانایی حل آن مشکلات را دارید , وهمچنین قدر و ارزش در کلاس بودن , وبا همکلاسی ها هماهنگ شدن ودقت و تفکر را تمرین کردن را رمز موفقیت خود بدانید, پس باید خودتان وارد عمل و تجربه بشوید. شما در کلاس درس مهمان آموختن هستید.
با توجه به این دلایل , من مربی تصمیم گرفته ام از این ببعد سعی کنم , تا آنچه را من بمنظور یادگیری شما انجام میدادم را به خود شما واگذار کنم. البته مرحله بمرحله ساده تر و منظم تر و در حد توانایی شما پیش بینی و آماده کنم , تا با شنیدن دستور من , همه ناچار باشید , خوب گوش کنید , خوب دقت کنید, بادقت فکر کنید, و با دقت عمل و تجربه کنید, تا خوب ودقیق بفهمید, و از این همه خوبیها که دارید , احساس توفیق واحساس لذت کنید. و قطعا در جلسه یا جلسات بعدی با آرامش , علاقه و آمادگی بیشتری در کلاس شرکت کنید . و به تدریج به نسبت باورهای مثبت از توانمندی خود که بدست می آورید, همکار و یاور مربی و همچنین یار و مددکار هم کلاسی های خود در کلاس درس و فعالیت های آموزشی , به سهم خود نقش ایفا کنید .
لسان الغیب حافظ شیرازی می فرماید :
مکن در این چمنم , سرزنش به خود رویی = چنانکه پرورشم میدهند , می رویم
شفارش پر معنی ( م - سالک ) به همگان به ویژه به والدین و مربیان عزیز :
- زندگی دوختن شادی هاست ,
- و بتن کردن پیراهن گلدار امید ,
- ذهن ما باغچه ایست ,
- گل در آن باید کاشت ,
- گر نکاری گل سرخ ,
- علف هرز در آن می روید .
- گل بکاریم , بیا
- تا مجال علف هرز فراهم نشود .
- زندگانی , هنر , روزنه , در تارکیست .