دوره های منحصربه فردپرورش کودک
( العلم فی الصغر،کا لنقش فی الحجر )
یادگیری درکودکی چون نقش برسنگ ماندگار و کارآ و موثر است.
استاد سخن سعدی:
چوب تررا,چنا ن که خواهی ,پیچ = نشودخشک ,جزبه آتش راست
این تحقیقات و نظریه ها , توجه و عدم توجه به آنها , برنقش سازنده و یا متاسفانه مخرب والدین و مربیان و مسئولین تاکیددارد. آنهایی که صاحب تجربه و مهارت و عمری هستند , قطعا به این باور رسیده اند, که آموخته ها و عادتهای هرکس , یا بهترین خدمتکار و یاور مددکار او , و یا , بدترین ارباب و برده دار و... بی نام و نشان او میباشند . این ذهن ماست که شر را به خیر مبدل میکند. و غم و شادی و فقر و ثروت می آفریند. همه میدانیم; ترک عادت موجب مرض است. آیا میتوانیم سعادت و خوشبختی را در درون خود , به کمک عادتها و مهارتهای نیک و پسندیده ( علم , عشق , عمل ) , جستجو کنیم . نمونه ساده مرد علم وعشق وعمل ; مرحوم دکتر مرتضی شیخ , در مشهد.)
چه خوش گفت پیغمبر راستگوی = ز گهواره تا گور دانش بجوی
تاکید برمهارتهای لازم وضروی نونهالان (فرزندان) برای زندگی با نشاط و پرامید ولذت بخش , بشیوه های فردی (تنهایی=امتیاز فردی),تیمی (2, 3 نفره=امتیاز تیمی) و جمعی (بچه های یک کلاس باهم - حتی باهم بودن فراگیران 2 کلاس=امتیازجمعی) , از خانواده ,فامیل , مدرسه و... الی جامعه , البته ازسنین اولیه , بصورت بازیهای متنوع تا زمانیکه بازیها اهمیت کار پیدا کنند, و تبدیل به کار هدفمند شود, و بتدریج به مهارتهای ضروری زندگی , آنهم متکی بر قانون و قانونمداری در خانواده و اجتماع `پای بتد باشد.
خشت اول چون نهد معمار کج = تا ثریا میرود دیوار کج
رشد ذهنی,جسمی, عاطفی, اجتماعی و شخصیتی کودکان,و مهارت آموزی آنها در 6 سال اول زندگی ( دوره حساس آموزش قبل از دبستان ) از حساسیت ویژه ای برخورداراست. و آثار متاسفانه منفی آن, کلیه تلاش های مربیان را تحت تاثیر قرار میدهد. نمونه قابل یررسی , مطالعه زندگی دو خواهر ( آمالا و کامالا ) که درحدود 90 سال پیش, ودر سنین اولیه توسط گرگ ها در جنگلهای میدناپور هندوستان تربیت شده و در زمانیکه خواهر کوچک تقریبا 3 ساله وخواهر دیگر تقربیا 7 ساله بوده , این دخترها کشف و توسط دانشمندان علوم تربیتی مورد توجه وبازآموزی ,آموزش و پرورش قرار گرفته است, که نتایج مثبت چندانی حاصل نشده است . علاقمندان به جریان زندگی و رشد این دو دختر و نتایج زحمات گروه استادان علوم تربیتی درکشور هندرا , ازمنابع معتبر استفاده کنند. البته دو خواهر آلمانی نیز با وضعیت مشابه قابل توجه و مطالعه می باشد .
بازیهای برنامه ریزی شده و هدفمند به روشهای فردی, تیمی, وجمعی ضمن مسیر مطمین رسیدن به اهداف مورد نظر آموزش وپرورش کشور میباشد,موجباب تاکید و آموزش نیازمندانه به همکاری و همفکری وهم یاری و تعامل وگفتگو , وصبوری و رعایت حرمت واحترام و نظم و نوبت و عدالت وقانونمندی و...(تاکید برفرهنگ باهم بودن, باهم زیستن, باهم ساختن, باهم فکر کردن و... ) فراهم شود. وشاید ازاین طریق فراگیر نو پا , فرصت کمتری برای من شدن داشته باشد. واز خودبینی و خودخواهی و... همه چیز برای من , همه درخدمت من ( انسانهای خودمحور وخودپسندو خودبین و... که دیگران را ابزار و وسیله ای برای رفاه و پیشرفت خود میدانند.دیدگاه استعمارگران) پیشگیری شود.
در این دوره حساس, آموزش فعالیتهای هنری و ورزشی و نقاشی و شعر و موسیقی (درسطح فراگیران ) بسیار ضروری و تاثیرگذار میباشد. و درکنار این فعالیتهای هدفمند, غفلت از بازیهای هدفدار ریاضی , که براساس مفاهیم جدید ریاضی, (جورج کانتور بنیان گذار نظریه مجموعه ها ومفاهیم کلیدی مرتبط با آن) , بازیهایی که ضمن فعالیتهای جسمی و ذهنی کودک . ذهن او را هدفمند مدیریت میکند ,تا به شیوه کاوشگری فعالانه و آزمایش و خطا در مسیر بازی , با مفاهیم بنیادی ریاضی آشنایی پیدا کند و ذهن را به تفکر و تعقل و نظم پذیری و قانمونمندی ورعایت حق وحقوق, هدایت و بصورت عادت در رفتار و گفتار فراگیران به نمایش بگذارد , به معنی بی توجهی به اهمیت و تاثیر گذاری مفاهیم ریاضیات پایه در آموزش و پرورش ذهنهای خلاق و مبتکر آنهم در سنین اولیه و حساس ترین زمان شکل گیری تفکر و تعقل محسوب میشود. و همه میدانیم و باور داریم که, بدون ریاضی و توانایی تفکر و تعقل و درست اندیشی ,آنهم دراین زمانه ودر این روزگار, نمیشه زندگی موفقی داشت.
ارزیابی ساده از نحوه تفکر و باورها در مورد تعامل بین افراد, هم اندیشی بین اعضای یک خانواده (پنهان و آشکار), رعایت نظافت فردی و جمعی در خیابانها و پارکها, آنهم با وجود امکانات موجود در آنها, توجه به شیوه رانندگی درخیابان وجاده و حتی پیاده روها و... وهمچنین نحوه پارک کردنها و..., همه بیانگر من بودن , وبی توجهی به قانون و حقوق دیگران , و صددرصدایجاد مزاحمت برای همه و... آنهم نه تنها افراد معمولی, بلکه افراد به ظاهر دارای امکانات بالا و حتی صاحبان امکانات ویژه , ومهمتر اینکه , همه منتقد بی نظمی ها و بی قانونی ها و... نیز میباشد.
هرچه کنی بخود کنی , گر همه نیک وبد کنی
مفاهیم بنیادی ریاضیات جدید(مجموعه ها وتئوری اعداد )شامل مجموعه , زیرمجموعه , اجتماع , اشتراک, مجموعه تهی و..., ضمن بازی های فردی و تیمی وجمعی, آغازی برای کاربردی کردن و بکاربستن قواعد بازی (مغاهیم بنیادی ریاضی در تفکر و زندگی) توسط فراگیران با آمادگیهای متفاوت ,ذهن آنها را در امر طبقه بندی و سازماندهی افکار و مفاهیم و معلومات در زمینه مهارتها و دروس دیگر , ازجمله زبان و ادبیات فارسی و الفبای آن (زمینه مهم گفتگو و تعامل با دیگران توام با تفکر و استدلال) فراهم ,و مایه امید و لذت و پی گیری هدفمند آنها در فعالیتهای بعدیشان خواهد شد.
( خلاقیت فراگیران, در مداومت تجربه های مکرر و هدفمند حاصل میشود. )
وسایل آموزشی (مهره های منطقی تدریس) در این زمینه بسیار ساده و بی خطر, ولی بمرور آموزنده , و پر انرژی و هدایت کننده فراگیران به تفکر و مشکل یابی وهمفکری وپرسشگری و همیاری وحل مشکل در بازی میباشد.البته با آغاز بازی در حد توان کودک انتخاب شود. این وسایل ساده عبارتند از 5 شکل هندسی (دایره ,مربع, مستطیل,مثلث و شش ضلعی = 5 شکل همه دراندازه متناسب) , و هرشکل در دو اندازه (بزرگ و کوچک ) , ومجموعه اشکال در سه رنگ (زرد وسرخ و آبی). که در مجموع , کل تعداد اشکال ( 5 ضرب در 2 ضرب در 3 میشود 30 عددشکل هندسی , که کودک دیر یا زود , , و درتعامل ذهنی وعملی و همیاری وهمکاری و... با همبازیهای خود کشف خواهد کرد.
( یادگیری یا نتیجه مستقیم از تجارب حسی و عملی هستند , ویا از تجزیه و ترکیب و تداعی میان آنها حاصل میشوند. )
آشنایی با مهره های تدریس با ویژگی های متفاوت وکشف و درک رابطه ها و شباهت ها , و.. در روزها و هفته ها (طی زمان مورد نیاز نونهالان متفاوت , هم به لحاظ توارث و هم به لحاظ امکانات محیطی) بالاخره طی چند ماه یک امر واقعی خواهد بود. کار و بازی با مهره های منطقی به نوآموز فرصت مناسب وکافی میدهد, تا با مهارتهای لازمه تشخیص : تشابه و تفاوت (در رنگ, شکل , اندازه), و طبقه بندی و.. , ومعادل بودن, ترتیب ( چیدن وردیف کردن مهره ها بانظم وترتیب خاص ,و..) , دسته های کوچک و بزرگ و همانقدری , وبالاخره مفهوم عدد و نسبت و مفاهیم چهار عمل جمع و تفریق و ... درک و کسب نماید (البته بدون نشتن ریاضیگونه این مفا هیم). و با شوق و ذوق وتلاش وفعالیت و استفاده صحیح از توانمندی های خود را بشناسد. وبرای آینده و بازیهای بعدی, ودقت در درست اندیشی وتفکر, , و موفقیت های بعدی بیاندیشد , وحتی برنامه ریزی نماید.
( تداعی و ترکیب تجربه ها و مهارت ها در ذهن های فعال وجستجوگر , زمینه خلاقیت و نوآوری را در پیش رو خواهد داشت .)
لطفا جهت مطا لعه نظریه پروفسو رپیا ژه و دیگران در زمینه مراحل رشد ذهنی و شخصیتی کودک ، به :