بسترها وسواحل وحاشیه های متنوع, رنگین , متفاوت و.., رودخانه ها , نهرها , جویبارها و آب راه ها و... , طولانی و پر پیج و خم , و پرتلاش و هدفمند آموزش وپرورش


vlrhfg                                             
چه خوش گفت , پیغمبر راستگوی = زگهواره تا گور , دانش بجوی
    
  بسترها و سواحل و حاشیه های متفاوت و رنگین و متنوع , رودخانه ها , نهرها , و جویبارها و آب راه ها و... , طولانی و پر پیج وخم , و پر تلاش و هدفمند آموزش وپرورش  :

 پیام سازمان آموزش و پرورش ومربیان و والدین و... به فراگیران نوپا , از زبان استاد شهریار :

 تو چشمه ای , چو برون آمدی , به هرز مرو = به رودخانه درت , اتصال با دریاست

پیام فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی : ( گفتار نیک - پندار نیک - کردار نیک )

یادگیری و رشد = تغییر هویت
    رشد یا تغییر هویت بکمک یادگیری, بویژه از سنین اولیه آغاز میشود. اگر چه این یادگیری و رشد قوای ذهنی مهمترین چالش فرد محسوب میشود, که بایدلحظه به لحظه نقطهء امن خود را ترک نماید و به نقطه یا هدف جدید و ناشناخته ای حرکت کند.که البته در سنین اولیه چندان اطلاعی از آن ندارد, وجبری بر کودک محسوب میشود. اما باید توجه داشت, که مسئله رشد هر فرد , گریبان گیر اطرافیان او نیز میشود. چه آنهاییکه وی را دوست دارند, ,و دلتنگ هویت قبلی او میشوند, وچه دیگرانی که رشد و تغییر این فرد, برایشان زنگ خطر محسوب میشود, و رشد فرد را نشانه عقب ماندگی خود تلقی میکنند. این دو گروه حساس, همچنان به یادگیری و رشد این فرد, مخصوصا رشد قوای ذهنی او حساسیت دارند,و گاه این حساسیت را به نمایش نیز میگذارند.

     آلبرت انیشتن : نتیجه نهایی همهءیادگیری ها, موجب تغییر دربنیاد اندیشه و سبک اندیشیدن انسان میشود.
مولانا می فرماید :
ای برادر, تو همه اندیشه ای = ما بفی, تو استخوان و ریشه ای
گر بود اندیشه ات گل, گلشنی = ورنه خاری و, تو هیمه گلخنی
    
    زندگی انسان در رفتار اومعنی پیدا میکند. آنگاه که یادگیری درمسیر انسانی و اخلاقی باشد , زیبایی خاص را کسب میکند.قدم هایی که برمیدارد, و همچنین هدفی که پیش رو دارد و آنرا دنبال میکند, قطعا با یاد و خاطره بزرگان و نیک اندیشانی از گذشته دور و نزدیک   همراهی میشود. جایگاه واقعی علم , ذهنهای مشتاق کسب آگاهی و مهارت جویی در زمینه زندگی و سازندگی می باشد.
     لازم به یادآوری است, که بدبینی(منفی نگری)-خوش بینی( مثبت نگری)-متعادل( واقع بینی آموزشی میباشد.الگوهای رفتاری والدین ومربیان واعضاءخانواده و... نقش مؤثری دراین زمینه ایفا مکند. به ویژه آنگاه که محیط آرام وطبیعی واز هرگونه قوانین اضافی و همچنین حساسیت های بی جا و احیانا خاص دوری شود.
    خوش بینی مایه امید و مایه تلاش در جهت رسیدن به آرزوها وحل مشکل است.واقع نگری,مایه تلاش و واقعیت دادن به آرزوها و موجب حل مشکلات و به تاخیر انداختن ناامیدیخواهد شد. فرایند آموزش خوش بینی:
    1- توجه و ارزشمند کردن ویژگی های مثبت (صفات و رفتار و نگرش های مثبت انسانی) از آغاز یادگیری و رشد. 
    2- توجه به مشکلات و تاکید برقابل حل بودن( ازساده ترین مشکلات آغاز شود) و نقش تفکر وتعقل و چاره جویی, خردورزی و توانمندی های انسان در حل مشکلات از آغاز فعالیت و بازی .
   3- تاکید بر امید و آگاهی از قوانین طبیعی و اجتماعی و باورهای صحیح, و دوری از ناتوانی ویاس ومنفی بافی(تاکید بر تو می توانی ,... در مقابل تو نمی توانی, تو نمی فهمب, تو خودت مشکل داری و...) دارای نقش و تاثیر قابل توجه خواهد بود.
    میتوان گفت کمال انسان دراین زمان و مکان نسبی است, که بایستی بدقت مورد توجه قرار بگیرد, تا بتدریج, ودر مسیرنیکی و پاکی, برآن افزوده شود. و لذا می گویند :
    - کمال انسان از فرهنگ جامعه حاصل میشود. 
    - فرهنگ جامعه نیز تحت تاثیر اخلاق آن جامعه, ساخته و پرداخته میشود.
    - اخلاق صحیح جامعه نیز از رعایت عدالت در جامعه می روید.
    - و عدالت از رعایت حق و حقوق دیگران سرچشمه می گیرد.

سفارش حضرت مولانا به کلیه دست اندرکاران آموزش و پرورش :
جون به دریا , می توانی راه یافت = سوی یک قطره , چرا باید شتافت؟

     سرنوشت انسان, ابتدا در گرو نقش وانتخاب والدین , و سپس تحت تاثیر شرایط وقوانین محیط زندگی و... , میباشد. انتخاب زیبایی , اخلاق , انسانیت ,و... درمسیرتعقل و تفکر و... مسیر مثبت : (یعنی همراهی عقل = علم , عمل , عشق ). یعنی توانایی درک واقعیت , قبول مسئولیت , اخلاق و انسانیت , که حاصل آن در لحظه های زندگی , و رفتار و گفتار فرد, و در کلماتی چون: دانایی , توانایی, بی نیازی, امیدواری, خوش بینی, خوشحالی, و شادی و آرامش , خودباوری که هم در درون , وهم در محیط خودنمایی خواهد کرد.
     البته لازم به یادآوری است , که کودک (انسان) فرمانبر نیست , مگر برده باشد و یا برده شده باشد. نبایستی به کودک فرمان داده شود. مخصوصا با کودکان لجباز و خودخواه و مغرور و بسیار من, در انتخاب روش آموزش و بویژه پرورش ,بایستی دقت کافی بشود, که با تحقیق و  مطالعه در نظریه ها امکان پذیر خواهدبود.  در غیر این صورت, نقش ,والدین و مربیان و... , در مسیر منفی , که کودک نوپا با دریافت ذهنی غلط و اشتباه دیگران و به تدریج, به بی تفاوتی, نادانی , ناتوانی, نیازمندی, نگرانی, ناچاری, ناامیدی, ناخرسندی, وبالاخره ناسازگاری و افسردگی و خشم دچار خواهد شد. ,و بالاخره زندگی فرد در کلماتی چون: زحمت و نفرت و لعنت , ویا زندگی همراه با ذلت توام خواهد بود.  
    لذا باید بپذیریم که کمال, خلق وخو ,  طرز تفکر , عادات و مهارتها و... انسان, می تواند پسندیده ,و بهترین دوست و یار و یاور و مددکار وخدمتگذار او باشد(موجبات لذت درونی با همراهی علم و عشق و عمل ), و یا می تواند ناپسند غیر اخلاقی و..., و بدترین دشمن, و بدترین ارباب حاکم , و بدترین برده دار ناظر بر رفتار و کردار و هرگونه انتخاب و تصمیم گیری وی باشد. ( براستی چه کسی جز ذهن پیچیده ودرونی شده ما , ناظر محیط و وقایع اطراف ماست؟و احیانا در مسیر صحیح زندگی احساس خوشختی , ویا بالعکس , در مسر منفی و نظاره گر بدبختی های ماست . مادران و پدران و مربیان و...  محترم که مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان عزیز را , که سرچشمه های زندگی و سرمایه های سازندگی وطن محسوب می شوند, بایستی پاسخگوی نتیجه این فرایند باشند.   که گفته می شود:   
- ازعمل و تجربه, عادت می روید. 
- از عادت و تکرار , اخلاق پرداخته میشود.
- از اخلاق , طرز تفکر و سرنوشت سامان می یابد.
                      
       استاد سخن سعدی در این زمینه فرموده است :

خشت اول چون نهد استاد کج = تا ثریا می رود دیوار کج
    
      ریچارد داوکینز و رشدکودک و ویروسهای ذهنی :
    ذهن کودک مانند جسم و بدن بیمارانی میباشد, که دچارضعف سیستم دفاعی بدن هستند. ذهن آنها پذیرای همه جور عفونت است. عفونت هایی که, بزرگترها می توانند بدون هیچ زحمتی به آنها منتقل کنند.و یا جهت پیشگیری از چنین مشکلی, از آغاز تعامل با کودک, مسیر صحیح و هدفمند آموزش و پرورش را انتخاب نمایند.  لسان الغیب حافظ شیرازی در این زمینه میفرماید:

مکن در این چمنم, سرزنش به خود رویی = چنانکه پرورشم میدهند, می روبم

و یا شخصیتی به نام مستعار (م سالک ) میفرماید:
- زندگی دوختن شادی هاست,
- وبه تن کردن پیراهن گلدار امید,
- ذهن ما باغچه ایست, 
- گل در آن باید کاشت, 
- گر نکاری گل سرخ,
- علف هرز در آن می روید,
-  گل بکاریم, بیا - گل بکاریم, بیا
- تا مجال علف هرز فراهم نشود,
- زندگانی , هنر , روزنه در تاریکیست.

   علم در هر زمینه ای, به ویژه در زمینه آموزش و پروش و روانشناسی پرورشی, توسط علاقمندان در حال بررسی و تحقیق و تکامل است . براساس  تحقیقات برخی دانشمندان که نظریه های آنها سبب هماهنگی و تقویت یکدیگر و کمک موثری برای پیشبرد امر حیاطی آموزش و پرورش درجهت رسیدن به اهداف مهم آن می باشند , پیشنهاد میشود. نظریه های محققینی که در تکمیل یکدیگر نقش آفرینی کرده اند, از جمله نظریه های :بلوم , دیویی, آزوبل, کلاپارد, گانیه, ویلیام کوبرن, و... که تحقیق آنها در زمینهء حیطه های یادگیری ( علم و عمل و عشق ) و سطوح رشد وتعالی در هریک از آنها مورد توجه قرار گرفته است , به عنوان بسترهای متنوع سازمان دهنده , و نظریه های بلوم و پیاژه و اریکسون و...., که مراحل رشد قوای ذهنی و عاطفی وشخصیتی فراگیران را مورد توجه قرار می دهند , به عنوان دو حاشیه مهم و نقش آفرین , در تکمیل و اطمینان بخش بودن مسیر رشد و شکوفایی نونهالان کشور کمک موثری خواهند داشت .  بررسی و تکمیل یادگیری و رشد فراگیران, به اقدام عملی و تلاش وجدیت, والدین و مربیان و همکاران علاقمندان, بستگی کامل دارد. برای مطالعه و انتخاب بهترین نظریه ها و ترکیب آنها ,جهت تدوین مناسب ترین الگو یا طرح درس و روش تدریس و آموزش به فرزندان خود آماده نمائیم. بدین منظور پیشنهاد میشود, در بخش آخرین نوشته ها, به دو مبحث تحقیق و تجارب  , و هیلگارد و بلوم , به شرح زیر رجوع شود.
    
   الف - تحقیق و تجارب, نظریات اندیشمندان و صاحب نظران فرهنگ وتمدن اصیل ایرانی-اسلامی.(حکیم فردوسی,  بوعلی سینا, سعدی, مولانا بسیار مختصر و مفید )
   ب - هیلگارد و بلوم و... , یادگیری و رشد توانمندی های ذهنی: اشاره مختصر به نتیجه تحقیقات اندیشمندان و نظریه پردازان صاحب نام جهانی (جان دیوئی, ژان پیاژه, آزوبل, و اسکینر و..., ویلیام کوبرن, و...) 
  

   سفارش مولانا  بعنوان نمونه ای از مربیان علاقمند :     
آمده ام که تا به خود , گوش کشان ,کشانمت = بی دل و بی خودت کنم ,بر دل و جان ,نشانمت
آمده ام بهار خوش , پیش تو ای نهال گل = تا به کنار گیرمت , خوش خوش و ,می فشانمت
آمده ام که تا تو را , جلوه دهم دراین سرا = همچو دعای عاشقان , فوق فلک رسانمت
صید منی , شکار من . گرچه ز دام جسته ای , جانب دام باز رو , ور نروی, براتمت
گوی منی و می دوی , در چوگان حکم من = در پی تو همی دوم , گرچه که می دوانمت.

    
    منابع اصلی و مهم و پایه ای :
    - دکتر علی اکبر سیف :  - کتاب روانشناسی تربیتی - کتاب اندازگیری و سنجش در علوم تربیتی  - و...
    - دکتر علی علاقه بند :  - کتاب مدیریت آموزشی  - کتاب منابع نظری و اصولی مدیریت آموزشی