آخرین نوشته ها

هیلگارد , بلوم و... یادگیری و رشد توانمندی های ذهنی : یادگیری یعنی, تغییر نسبتا ثابت در رفتار ومهارت های بالقوه انسان ,که به مرور زمان کسب شده , و دائم در حال تغییر و رشد و تکامل است. هیلگارد و دیگر صاحب نظران .

هیلگارد یادگیری را تغییر نسبتا ثا بت و با دوام(که می گویند: ترک عادت موجب مرض است.)، در رفتار بالقوه (بصورت توانا ییها ومها رتهای آماده استفاده) انسان می داند؛ که اولا ً به مرور زمان (به کندی و بتدریج و به کمک تکرار ، در تکرار تجربه ها و بازیهای کودکانه) ودوماً بر اثر تجربه های شخصی کودک (بازیها و تجربه ها و فعالیت های هدفدار ریاضی که کودک خود،وهمراه با آزمایش وخطا، انجام می دهد. نه اینکه ناظر و تماشاچی باشد، و یاشنونده توضیحا ت و استدلالهای دیگران و…) حا صل شده باشد

ادامه مطلب »

روشهای تدریس ریاضی

ویلیام کوبرن ؛درمورد یا دگیری نوآموزان چنین توصیه می کند:– نوآموزان هنگامی بهتر یاد میگیرند، که درفرایند یادگیری فعال باشند.– فرایند فعال یادگیری؛ فرایند درک و فهم است. یادگیری از طریق انتقال صورت نمی پذیرد. بلکه  از طریق یافته های ذهنی فردی انجا م می شود.– تفسیر یافته های جدید، همیشه به کمک یافته های پیشین انجام می شود.– تفسیر یافته های جدید، به وسیله روش های آموزشی که دانش آموز را به بحث وگفتگو بر روی نظریاتیکدیگروادار می کند،پشتیبا نی می شود.– فعا لیت های اکتشا فی به ویژه وقتی که با بحث وگفتگوی بیشتری انجام می شود، بسیار مفید و پر اثر می باشد.

ادامه مطلب »

موثرترین وطبیعی ترین شیوه آموزش در دبستان وقبل از آن

ویلیام کوبرن: ما به کمک درک و فهم، آنچه را که تجربه میکنیم، میفهمیم و یاد می گیریم.آموخته ها و شنا خت های ما به دلیل فقدان وقت و جامعیت، درمعرض خطا هستند. معرفت وشنا خت، یک تفسیرمعنی دار از تجربه های ما، درباره واقعیت است.طبیعی ترین شیوه آموزش و یادگیری در دبستان و دوره ی قبل از آن، امکان تجربه های روزمره برای کودک است . که هم به صورت زندگی معمول و بازی و هم در ذهن به صورت خا طره (به خاطرآوردن) قا بل تکرار شدن با شد، حا صل می گردد. محتوی ریاضی بصورت بازی های هدفمند کودکا نه پیش از دبستان نقش بسیار بنیادین در آموزش دبستا نی و آموزش های پس از آن دارد . برای تدریس مفاهیم ریا ضی آما دگی ۱ (کودکان ۴ سا له) و آمادگی ۱ و ۲ (کودکان۵ ساله) به جزوه های آماده رجوع شود. 

ادامه مطلب »

محتوای ریاضیات پایه (دوره ابتدایی ) باتوجه به توالی-تداوم-وحدت از آمادگی تا…

محتوای مفاهیم ریا ضیات آموزش ابتدایی ازآمادگی و کلا س های اول تا ششم ابتدایی، شا مل ؛ فضا – طبقه بندی- اندازه گیری – عدد( مفاهیم آن) – مبنا دسته بندی (عددهای چندرقمی ) – و شما رش و چها ر عمل اصلی – و کسرها ونسبت و  تنا سب و درصد – و هندسه – و توا نایی حل مسایل مربوط به هر مفهوم  ودرسطح هرپایه، در صفحه های ۱۵۳ تا ۱۶۱ جزوه روش آموزش ریا ضیا ت پا یه ( جزوه آما ده ) جهت سهولت مطالعه ، دقیق طبقه بندی شده است.

ادامه مطلب »

کلاسداری = مدیریت ذهنها

اگر ذهن را به کا ری مشغول نکنی,ذهن تو را مشغول خود میکند. ذهن پرکارترین دستگا ه بدن (درخواب و بیداری ) با مسئولیتهای متنوع ومهم است. و لذا نیازمند آموختن مهارتهای اسا سی و لازم، جهت برخورد منطقی و متناسب با مشکلا ت پیش روی خود، وحل به موقع آنها میباشد. افراد با تجربه، با هدف و برنامه ازکمکهای نیروی ذهنی برخوردار میشوند. و آنگاه که مشغول کاری هستند، بویژه که در آن کا ر مها رتی هم داشته با شند،ازانرژی ذهنی کمتری استفا ده میکنند. و حتی ضمن انجا م آن کا ر، ذهن نا آگاها نه مشغول کا ردوم هم میشود.(غیر قا بل کنترل بودن ذهن درهنگا م رانندگی). بهرحا ل کنترل فعا لیتهای ذهن کا رمشکلی است.(اگرمیتوانیدفقط ۵ دقیقه به مادر عزیز خودفکر کنید.)

ادامه مطلب »

پراهمیت ترین مفاهیم ریاضی

می دانیم جریان زندگی ما هر روز تکرار میشود. یادگیری,رشدوکسب مهارت و تخصص در هر کاری(آشپزی,معماری,ریاضی,علوم و…) نیازمند تکرار و باز نگری است.در اثر همین تکرار منظم ,ذهن به نسبت آمادگی و دقت و نظم درفعالیت های آموزشی که انجام می دهد, در فرصتهای زمانی متناسب قادر به کشف اشکالات و اشتباهات خود می شود,و بتدریج و در فرصت زمانی بعدی به رفع آن اشکالات و اشتباهات اجرایی و برداشتهای ذهنی خود می پردازد. (بازنگری و پردازش اطلاعات )

ادامه مطلب »

کسر:-کسرمتعارفی(درزندگی روزمره,ودرریاضی بکاربرده میشود.)-کسراعشاری(درچهارعمل اصلی بکار گرفته میشود.)

 کسر:-کسرمتعارفی(درزندگی روزمره,ودرریاضی بکاربرده میشود.)-کسراعشاری(درچهارعمل اصلی بکار گرفته میشود.)کسر به معنی شکستن و تکه تکه کردن یک مجموعه ( دانش آموزان یک کلاس – و یا —کیلوگرم ….) و یا یک واحد(یک دانه هندوانه – یا یک دانه… ) که باید بین چند شریک یا سهیم تقسیم شود.

ادامه مطلب »